Thursday, 8 October 2009

Kaktus Part 1

Menanam kaktus merupakan hobby waktu rajin ku...bukan hobby masa lapang ye. Sebabku tak punya waktu lapang yang cukup..sedihnya. Kalau rajin baru ku siram ia...kesian kaktus2 ku.
Nasib baik kaktus ni tak banyak songeh...cuma nampak kurus & kering je la..kek
urangan zat makanan. Kalau kucing dah lama mati dah. Banyak kaktus di rumahku....maksud ku banyak yang dah mati...hehehe!!!Ada ketikanya sempat labah2 buat sarang..dan dipenuhi tahi cicak.
Gambar di atas kaktus yg gemar beranak...senang dijaga.
Namanya kaktus banyak a
nak. Na yang kasi kaktus ni dulu. Banyak juga Na kasi anak kaktus .TQ Na.



kebanyakan k
aktus2 ni ku tanam seusia anak ku yg bongsu..lebihkurang 11 thn yang lalu. Kaktus2 ni pernah jatuh kebawah dari tinggat dua, sewaktu tinggal di Menara Cengal, WangsaKeramat. Alhamdulillah tak de lagi orang yg tercedera setakat ni..hehe..kalau tak naya.
11 thn dulu kaktus ni (
gambar sebelah) ku beli dalam pasu kecil saja, panjang nya lebih kurang 3 inci sahaja. Tak ku sangka, sekarang dah beranak pinak dan memanjang amat menakjubkan.
Nama kaktus ni kaktus ekor tupai.





Kaktus kalau rajin menjaga, dia akan berbunga. ..walaupun dah tua dan dah kecut. Bunganya boleh sebesar bunga raya..tak tipu..sumpah key.
Lihat lah gambar sebelah.
Mula2 ingat kaktus ni dah nazak, sebab dah kering & tak bermaya..tup2
berbunga plak...happynya.

Nama kaktus ni kaktus kertu berbunga putih.(panjang sangat ke nama dia?)




Kaktus tak boleh banyak air . Terlalu kurang air pun tak boleh gak . Kalau rajin letak baja ...pasti subur dan berbunga.Kaktus di sebelah ni pun banyak anak, nama dia
Kaktus perak sebab duri dia berwarna perak.
Insyaallah akan upload lagi gambar2 kaktus dan cerita kaktus. BERSAMBUNG....
Nama2 kaktus di atas adalah nama pemberian peribadi..tak ada hubungan dgn yang hidup atau mati.
Sukahati I lah nak kasi nama apapun ..I yg tanam, I yg taruk baja....heheee..kata2 yag agak ganas.



Kaktus ni pula berbentuk macam ular, sebab tu jugalah kita panggil Kaktus ular.
Kaktus ni senang dijaga,,kalau terlebih air pun tak apa.
Mudah membiak juga.









Ini salah satu kaktus yangb pernah berbunga.
Warna bunganya pink peach, Bunga kecik je.
Tapi bunganya keras dan tahan lama.
Pokok n ni pulak macam ular lidi.
So nama dia kaktus ular lidi.




Ini pula kaktus durian namanya,
bentuk dia macam durian.
Kaktus ni pun sama..beli dalam pasu kecil saja.
Tapi setelah bertahun2 jadi banyak macam ni.







Kaktus ni pula kaktus yang paling besar aku punya.
Beli kaktus ni di Cameron Hihgland. Harganya pun agak mahal
berbanding kaktus2 yg lain.
Sejak beli dulu ada dua, sampai sekarang pun dua tak beranak.
Tak tau dia ada pembesaran ke tak sebab nampak sama saiz je dari dulu. Nama kaktus ni kaktus besar.
Nanti kalau ada masa akan bercerita pasal mawar pula..hii hii













4 comments:

  1. Oiii banyak pengajaran yg diperoleh dari kaktus contohnya kaktus kertu berbunga putih .Awas walaupun dah kecut boleh berbunga dan beranak.
    Berhati2 mungkin ibu kaktus(kaktus senja) pun begitu.
    hai dapatlah ahli baru...
    tunggu....

    ReplyDelete
  2. layaklah anda bernama kaktus senja
    rupanya banyak jenis kaktus yg ada.
    boleh derma sikitkat wilayah keramat?

    ReplyDelete
  3. kaktus ekor tupai agak unit.tapi kadang2...macam....apa ye...

    ReplyDelete
  4. Jawapan 1
    Haaahaa..kaktuspun boleh sama dgn manusia ye.

    Jawapan 2
    Boleh..datang le ambik. Nanti nak bahas pasal bunga mawar pula..tunnnggguuuuu

    jawapan 3
    lucah rupannya ye nama tu..heeehe
    Kita tukar nama lah nanti.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...