Monday, 26 October 2009

Rindu Masakan Malaysia

Aweeng di Australia
di depan Mc D lagi..hahaha
tengok je le ye

Bila baca blog anak buah ku
aku teringat waktu belajar dolu- dolu.
Aween sekarang belajar di Australia.
Dalam blognya Aween senaraikan
makanan yg di idamkannya yg tak de di Australia
ataupun yg ada tapi tak halal.
Yang bakal Aween makan bila balik Malaysia.


Aku amat merasakan perasaan itu.
Tambah2 lagi Aween kat negara omputeh
susah nak cari makanan halal.

Aku dulu pun macam tu juga
walaupun cuma kat Indonesia tapi
bila nak balik Malaysia je
dalam kepala dah ada senarai panjang
nak makan apa.
Sebab kat Indonesia tak de jala mas, buah tanjung
nasi dagang,
nasi kerabu, martabak raja dan lain2 lagi.

Waktu tahun pertama kat Indonesia
makanan kat sana tak leh masuk..
tak selera dgn makanan kat sana.
Tapi bila dah masuk tahun kedua dan seterusnya
dah mulai dapat menyesuaikan dgn
makanan org sana.
Malah sekarang bila dah balik ke Malaysia
kami rindu pulak makanan kat sana.
Nanti akan ku ceritakan pula makanan
Indonesia di topik yg lain pula.


Pernah dulu teringin sangat nak makan tempoyak.
kat Bandung tak de tempoyak.
Beli durian dan buat sendiri.
sempat peram dua hari je. ..lepas tu habis licin.

Di Bandung kalau rajin masak
semua boleh jadi
sebab bahan2 semua ada spt Malaysia.
Cuma kat sana tak de cili kering ,
daun kari , bendi dan daun kesum.
Tak tau le sekarang..mungkin dah ada kot..
dah global.

Waktu di Bradford..keadaan lagi lah payah
Nasib baik juga ramai orang Pakistan kat Bradford
so senang nak dpt kan beras dan makanan halal.
Kalau ada masa kami ke Leeds.
Sebab kat Leeds ada kedai China.
Kat kedai China tu ada jual makanan Asia.
Durian beku pun ada jual
Cuma harga le..yang sangat mahal.

Sekarang teringat pula roti nan kat Bradford.
Di Bradford...bila difikir2kan balik
aku sendiri pun tak caya dan ajaib pada
diri sendiri.
Aku boleh buat benda yang tak pernah
aku buat ketika di Malaysia.
Waktu tu aku boleh masak
donat, apam eno, akok belauk,
martabak (wau), cheese cake, kuah dal, nasi beriani,
mi kari (guna spagetti) dan bermacam2 jenis kueh
yang mana kat Malaysia aku sendiri
tak pernah buat.
Telor masin pun buat sendiri.
Waktu tu umur ku baru 20an
kira hebat gak le..kalau
berjaya buat martabak daging kambing kan
hehehe
penyakit memuji diri sendiri ni
menurun dari Adik Nor sebenarnya
hahaha

Aweeng...sabar ye...tak lame lagi.
Lebih kurang sebulan je lagi.
Balik Malaysia dua hari je
cukup masa ke nak makan
semua senarai tu?
hahahah


Moral of The Story
1. Di negara orang kita akan menjadi kreatif demi
untuk menerus kan hidup
2. Kita jadi lebih menghargai
3. Nikmati apa yg ada sekarang, sebab mungkin
satu hari nanti kita akan merindui detik detik itu
4. Baru sedar bahawa aku memang kuat makan hahaha..
patut le tak kurus2


10 comments:

  1. muahahaha.. tekejut i tgk muke i kat blog chik.. awww.. malu~ hahaha.. tp betoi la pa yg chik cakap tu.. moral of the story, bersyukur lah anda.. haha..

    p/s: satu lg benda nk makan tp tadak lam senarai.. NASI DAGANG + NASI BERLAUK!! tp yg tu nnt suruh mama ja masak kot. haha

    ReplyDelete
  2. Aween..senarai tu ada dalam senarai abah gak...apa kata kita mintak chik sponsor nasi belauk kat ceras cam yang dia beli selalu tu...hehehehe

    ReplyDelete
  3. Hahahaha..boley boley..kalau belanja no problem..jangan suruh masak je..kalau masak sendiri problem sikit..takut jadi lain..hiiii

    ReplyDelete
  4. Hehehe...bila adik cerita yang masak masa kat Bradford dulu tu.. kakPah pun teringat masa kakPah dan abgZu juga Aween yg masih kecil kat UK dulu.

    Betul le...semuanya buat sendiri...pandai plak tu buat mcm-mcm masakan. tapi bila balik malaysia, semuanya beli je.....

    hehehehehe.... fikir balik, seronoknya duduk kat negeri sendiri, murah, senang, seronok....

    ReplyDelete
  5. Bestkan..bila ingat dulu2 punya peristiwa. Cuma mampu untuk di kenang...Kalau di negeri sendiri, nak makan apa pun senang dapat. Tp ada best nya juga di negara orang.

    ReplyDelete
  6. tapi dok kl pun masih ingat masakan
    besut.hehehe

    ReplyDelete
  7. Betul tu..tp kalu rindu nasi dagang..mawar boleh tulung buatkan..kan..kan

    ReplyDelete
  8. OO jauh perjalanan hidup Kasihredha ye...banyak yang kita dapat kalau bnyak mrantau ni kan!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...