Tuesday, 13 October 2009

Rumah Kak Ja Terbakar





Semalam Mi call dari Besut.
Dah lama tak call mi sebenarnya.
Mi bagitau rumah Kak Ja
(jiran ku)
TERBAKAR.
Alamak orang kat Besut lebih dulu tau
Camna ni???

Kak Ja adalah orang kampung ku
dan sebetulnya sedara juga.
Datuk ku dan datuknya adalah dua pupu,
(menurut cerita begitu le)
kami kebetulan tinggal setaman
cuma berlainan jalan saja.

Lepas dapat berita tu, terus call Kak Ja.
Suara dia macam dah tidur..suara yg amat penat.
Dia sempat bercerita tentang kebakaran malam tu..
Kejadian tu terjadi pukul 3.45 pagi..
Anak lelaki Kak Ja tersedar sebab dah sesak nafas.
Waktu tu langsir dah terbakar dan api mula
menyambar sofa.
Waktu tu lah mereka semua (yang lelaki)
cuba sedaya upaya mengangkut air
dengan baldi dan cuba memadamkan kebakaran.
Kak Ja sempat bawa anak perempuannya keluar
dengan membalut anaknya dengan tuala basah.
Mereka semua sesak nafas kerana asap yang tebal.
Lepas tu elektrik pula mati.

Api berjaya dipadamkan lebih kurang sejam kemudian.
Walaupun mereka waktu tu bising
memadam api..satu jiran pun tak sedar dari tidur.


Lepas tu terfikir..kenapa tak call bomba..atau jiran?
Lepas tu soalan tu kujawap sendiri.
Mungkin mereka semua panik & tak boleh nak berfikir
atau handphone semua kat dalam rumah.



Kak Ja sangat trauma dan LETIH.
Kesian dia.
Cuma kata2 peransang dapat ku berikan untuk menghibur dia.
...tak pe lah kak ja..kalau ada rezeki
apa yang hilang kita boleh cari ganti...yang penting
Kak Ja & family SELAMAT....












7 comments:

  1. harap2 depa okay la noh.. macam mana boleh terbakag tu..

    p/s: gambar hiasan tu... tergelak aween tgk. hehe. tataw pasai apa.

    ReplyDelete
  2. Depa ok..cuma truma le skit.
    Misti gambaq tu over kan..hehe

    ReplyDelete
  3. dasyat..orang besut dpt tahu dulu...

    ReplyDelete
  4. mi telefon..hiiiiiiiiiiiiiiiiihii

    ReplyDelete
  5. Mek ja,,saing abg zu tu ko?? innalillah hiwainnalillah hi rajiuun...

    ReplyDelete
  6. nama glemer dia mek ja ke dulu..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...