Wednesday, 21 October 2009

Teko ku







Kali ini nak bercerita pasal hobby
yang
dirahsiakan sebelum ni..hihihi
Hobby ni dah lama sebenarnya
sejak kat Indonesia lagi.
Hobi mengumpul teko dan mangkuk.
Ada satu teko yang di beli di Indonesia
sayang sangat...bawa balik ke Malaysia
tapi umurnya tak panjang....
pecah lah tuu


Teko ni dah lama berjasa..
digunakan tiap hari
beli di Rantau Panjang
Salah satu teko yg paling tahan dan
paling lama digunakan.
tapi kekurangannya susah untuk tuang
kalau salah tuang..mudah tumpah


Teko ni usianya dah 16 tahun
bersamaku.
Dibeli di Bradford, UK.
jarang di gunakan..sebab sayang hahaha
ikhlasnya!!!
betapa susahnya nak dapatkan teko ni
sebab terpaksa budget duit
waktu tu belum kerja lagi..student lah kata kan.
lagipun terpaksa fikir2 sebab
harganya jadi mahal bila di convert ke ringgit
Lagi pun tak nak membebankan husband
Setiap kali lalu kat kedai tu..
pasti tengok2 dan tilik2.
Akhirnya kami beli juga...ia merupakan
kenangan buat kami.
Waktu tu semua perlu difikir
sebelum membeli.
Sebab tu lah nilai nya tinggi
sebab kami beli waktu kami
tak berduit.



Ni pula teko yang terbaru.
Beli sebab suka kan bunga mawar tu
Kalau ada gambar kaktuskan bagus.
atau kembang pagi keeer

teko ni pun dah lama dibeli..
waktu anak2 masih kecil.


Yang ini pula beli dengan China
yang datang dari China


Ini pun teko made in China
tapi beli di Malaysia


teko ni kecil je
sekarang dah lama tak guna
dulu letak kuah puding

Ni pun kecil juga
tutup di dah pecah


Ni pula beli kat kedai China
di Taman Minang, Cheras
Bersaiz m
Teko ni beli di Pudu
Sebenarnya ada satu lagi teko
lama yg bunga hitam
tapi dah pecah akibat
adik & aqi main bola dalam rumah.
Errrrrrrrrrrr


Align Centre
Ni pula kendi, kira satu spesis dgn teko gak
beli di Mekah
satu saiz
s satu lagi saiz m
yang saiz s tu cuma cukup buat 2 cawan kopi saja
kecil & comey

Teko ni murah je...beli sebab warna pink..hiii
harga kurang dari Rm10

Ini pula beli di Jusco
boleh isi air panas dan sejuk

Teko ni beli kat Langkawi
waktu tu gi rumah abg zu di Kedah
rasa2nya tahun 2003 kot
Majlis naik rumah Abg Zu & K.Pah
Dah lama juga.
Kebaikan teko ni adalah
air panas lambat sejuk.
keburukan nya tak nampak air apa kat dalam

Ini pula di buat dari tanah liat
ni pun dah lama beli lebih 9 thn
waktu ke Cameron Highland
di Lata Iskandar.
Tempat nilah Abg Zu pernah jatuh
dalam sungai waktu kecil dulu..hhaahaa
(Menurut Kak Mawar)

Teko ni pula teko ambil hati
beli sebab ambil hati kawan
kawan yg jual....
Tapi comey lah gak kan


Jug ni pun kesayangan hamba
spesis juga dgn teko
tapi sekarang dah ubah fungsi
jadi vas bunga
Beli di Jusco
harganya RM 5 saja.
Dah lama dah ..lebih dari 9thn

Jug kuning ni beli di IKEA
Berat sikit jug ni...
ubah fungsi juga

Tapi sekarang aku dah
agak insaf
bak kata kak pah..
perlu atau mau
fikir2 dulu sebelum membeli..

Banyak teko yang dah pecah..
maklum le..tukang cuci semua lelaki..
Ada yang patah pemegang, ada yg pecah tutup
yang paling sedey dengan teko2nya sekali pecah




Moral of the story
1. Fikir dulu sebelum membeli..bak kata Kak Pah
2. Suami suka..."isteri ku cuma collect teko je,
tak kumpul intan berlian"..haha
3. setiap teko kan pecah jua kalau ganas sgt
4. Baik kumpul kasut crocs..tak pecah macam teko
Tolong Kembang pagi promosi niiiii ye
5. Nikmatnya membeli sesuatu waktu
kita tak punya cukup duit...


14 comments:

  1. Cantik-cantik nya teko adik. Pandai adik cari....

    Buat koleksi bila dah mampu kiranya ok gak....lagipun hubby dah approved...hehehehe

    Apapun teruslah meng'kolek' teko-teko tu.

    KakPah nak buat koleksi apa ye.... belum ada lagi ni..... hehehehe

    ReplyDelete
  2. Tq..tq..
    sementara di dubai..collect le kendi2 atau tembikar2..kat sana kan comel2...hehe...jgn kasitau abg zu adik adik punya idea ni...nanti kena marah..hiiii

    ReplyDelete
  3. Teko kuning yg kosong tu boleh
    lukis kaktus...
    kaktuskan pandai melukis
    pasti unit kan...

    ReplyDelete
  4. hahahaha...no komen..bila balik?

    ReplyDelete
  5. Teringat Hobby lama kita....

    Setem mu Setem ku jua....

    Nak tanya ni.....Album setem abg zu adik simpan ka??

    Ke dah kena makan anai anai??

    kolek la nak kolek apa pun....pre approval given.

    ReplyDelete
  6. Stem adik kat rumah mi semua hilang..tak tau dah jadi mknan anai2 ke atau kena bakar...sgt sedey. Sekarang mula collect dari awal balik.Abg Zu punya ada ke? hehehe

    ReplyDelete
  7. BANYYAAAAAKAKKKKKKNYA TEKOOOOO CHIKKKK.. TERBELIAK MATE TGK. HAHAHAHA.. CANTIK2 LAK TU.. NNT BOLEH BUAT MUSEUM TEKO.

    ReplyDelete
  8. kadang kadang teringat gak nak kolek balik setem...tapi sampai sekarang tak jumpa nak cari album stetem yang sesuai...hehehehe tapi yang dah kolek dulu tu sangat la berharga...abg zu pernah selongkar fail fail ayah long him...untuk cari setem setem lama....banyak gak dapat...uwaaaaaaaaaaaaa mana nak cari setem jepung yang lama lama ni balik....setem zaman sebelum merdeka....uwaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  9. Bila terkenangkan album stem yg hilang tu..rasa amat2 lah frust, kecewa..sedih..rasanya dah tak dapat nak collect mcm dulu lagi. Stem yg hilang tu..semua stem yg lama..sebelum merdeka pun ada. Sebenarnya dah cuba unk REDHA...tapi tetap rindukan stem tu....waaaaaawaaa

    ReplyDelete
  10. Haa nanti chik nak buka mezium teko dan mangkuk...hahaha...atau buka kedai teko.

    ReplyDelete
  11. Nak kena kolek balik la dik...sebab dalam masa 5 tahun lagi..semua setem mungkin akan pupus sebab semua org dah tak pakai pejabat pos....insyallah balik malaysia ni abg zu akan cari album setem...hehehehe

    tapi la ni abg zu kolek benda lain lak....pensil hotel...dah banyak gak pensil yg abg zu kolek...so sapa sapa yang ada mesyuarat atau seminar kat hotel....kalau pensil di bagi percuma...tolong tolong la simpan untuk saya....hhehehehe...nanti insyallah kalau ada masa akan abg zu buat citer tentang koleksi pensil dan pen hotel ni....

    ReplyDelete
  12. haahahaha..rupe2nya kita sama..adik pun collect pencil hotel gak..nanti kita boleh tukar kalau ada dua.

    ReplyDelete
  13. semua ada lebih pada satu...hehehe balik nanti abg zu bawak....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...