Wednesday, 25 August 2010

Masak : Ketupat sotong

Ketupat sotong ni makanan Pantai Timur. Yang nak di ceritakan kali ni adalah ketupat sotong Terengganu. Sebab ada bezanya antara ketupat sotong Terengganu dan Kelantan. Ketupat sotong Terengganu warnanya putih sedangkan ketupat sotong Kelantan bewarna coklat perang. Rasa nya manis. Biasa le org Terengganu suka manis2. Kebanyakan kue nya pun berasaskan hasil laut..seperti keropok lekor, sata, otak-otak & lain2 lagi. Ketupat sotong ni senang je.

Adik tak makan ketupat sotong sebab dia geli dengan sotong.. dia cakap.."sotong adalah binatang yg sungguh menggelikan"..Jangan buat karangan BM macam tu Dik. Kalau nak letak sotong dalam mee kena potong kecil2 supaya dia tak perasan. Biasanya Abang akan tanya sedap tak mee yg dia makan..bila dia cakap sedap..abang akan cakap dalam mee tadi ada sotong..dan dia akan jerit...tiiiddakkkkk...


Bahan2:

  • 8 ekor sotong
  • 3 mangkuk santan
  • 3 sudu beras pulut
  • Gula & garam secukup rasa
  • halia di hiris halus2
  • bawang merah di mayang halus
  • halba

Cara2 :


Sotong di cuci

  • Beras pulut direndam dalam sedikit santan
  • Masukkan beras pulut dalam perut sotong (1/3 dari panjang sotong)

  • Tutup perut sotong yg telah diisi dengan lidi atau tooth pick



Halia, bawang &halba



  • Masukkan santan & sotong
  • Kacau & masukkan bahan yg telah dihiris halus & halba
  • Masukan gula & sedikit garam
  • Masak hingga pulut masak.



    Ketupat sotong dah siap unk di makan


    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...