Sunday, 29 August 2010

Masak : Rendang Kacang








Dulu2 bila suamiku bercerita tentang rendang kacang, aku gelakkan dia. Ingat dia nak kelentong..rupa2nya memang ada rendang kacang. Yang aku tau waktu tu..rendang ayam & rendang daging saja. Itu lah uniknya Neger Sembilan....:)


Rupanya sedap rendang kacang ni...tak percaya? Cuba le resepi ni. Selain kacang panjang, pucuk paku & kacang botol juga boleh di buat rendang. Dalam rendang kacang ni kita boleh letak udang atau kerang ataupun ikan bilis. Kalau di Terengganu masakan lebih kurang macam ni dinamakan kresek. Biasanya kalau kenduri kendara pasti ada kresek sebab mereka tak nak membazir. Sebab dalam kresek tu mereka letak hati & pedal ayam bersama kacang panjang.


Resepi rendang kacang panjang ni sama dengan resepi masak lemak cili api kacang panjang. Sila rujuk pada post sebelum ni ye..cuma kena masak sampai santan tu kering...baru le jadi rendang.



Udang & cili +kunyit sebelum di masukkan santan




Masukkan santan & masak hingga kering


4 comments:

  1. wahh... first time dgr resipi ini. Kena mencuba ni.

    kak...blog akak ni meriah dgn resipi... i likeee!!!

    ReplyDelete
  2. Liz..sepanjang bulan ramadan akak balik awal sikit..so boleh le masak-masak...:)
    Kalau tak cuma hari minggu saja le..

    ReplyDelete
  3. rancang jln2 cari makan pun kalah ni...

    ReplyDelete
  4. hahaha..
    terimakasih *tersipu2 malu*

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...