Tuesday, 24 August 2010

Masak : Sawi goreng



Mungkin bagi sesetengah orang, membuat sawi goreng adalah perkara yang sangat2 mudah...tapi tidak buat Abang..anak sulungku ini. Bak kata kakak ku ( cuma ada sorang kakak saja) alah bisa tegal biasa.Kakak akak memang pakar dalam bahasa. Haaa...kalau dah biasa senang lah Bang ooiiiiii.



Nak cerita sikit pasal sayur ni...dulu2 sewaktu anak2 akak  masih kecil..akak sedaya upaya memastikan mereka makan sayur. Bermacam2 cara telah akak amalkan. Yang paling susah nak makan sayur adalah Aqi. Tapi akhirnya dia makan juga...mungkin sekadar mengambil hati ummi. Pertama akak pastikan sayur yg akak masak berwarna warni...unk kelihatan menarik. Dulu akak tak kerja...boleh le masakkan unk mereka. Kedua..suruh mereka makan dan kunyah..dan cakap..."mmmm bestnya...ada bunyi...krek krek krek..."

dan mereka dengan seronoknya mengunyah sayur tu sambil cakap "mmmm best...krek..krek..krek" dan yg ketiga..selalu cakap pada mereka kalau makan sayur kita akan sihat dan menjadi pandai...kulit juga jadi cantik.


Tapi bila mereka dah suka makan sayur dan ulam2...kadang2 akak pula yg melarang mereka ...takut mulut mereka bau petai...hihihi. Petai adalah satu2nya sayur yg akak tak berapa suka mereka makan walaupun mereka memang suka sangat.


Sayur adalah sumber fiber yg sangat penting unk penghadaman kita. Kalau kurang fiber...boleh menyebabkan sembelit. Selain itu sayur juga mempunyai berbagai vitamin. Dulu waktu belajar akak pernah hafal semua vitamin2 ni....tp sekarang ni dah ada yg lupa ( bukan faktor usia ye..hihi)



Sawi


Sayur sebaiknya di rendam dulu bersama air garam sebelum memasaknya.Takut2 ada ulat daun main sorok2 dicelah2 daun tu ataupun sisa2 racun serangga yg melekat kat sayur tu.Sebaiknya sayur tidak dimasak terlalu lama...agar vitamin dan zat2 tak hilang.



Ni resepi sawi goreng tu ye Abang...

Bahan2nya

  • Seikat sawi
  • tomato sebij
  • udang atau daging atau ayam atau ikan bilis unk perencahnya
  • bawang putih 3 ulas di ketuk
  • cili di hiris nipis
  • air
  • garam secukup rasa
  • 1 sudu teh kicap masin (untuk mengantikan ajinomoto)

Cara2nya
  • Tumis bawang putih dgn minyak hingga naik baunya
  • masukkan udang atau perencah yg lain
  • masukkan air setengah cawan
  • masukkan sawi & tomato & cili.
  • masukkan garam dan kicap
  • Jangan masak terlalu lama.


2 comments:

  1. akak ni mesti pandai masakkan. Tengok resipi mcm2 dalam blog ni.....nampak sedap!!!

    ReplyDelete
  2. Leez..akak masak simple2 je.Masak susah2 akak tak pandai. Harap Blog ni jadi buku resepi unk anak akak yg akan pergi jauh tak lama lagi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...