Sunday, 29 August 2010

Masak: Solok Lada











Solok lada asalnya dari Pantai Timur. Di tempatku di panggil sarok lada...sama saja. Satu petang tu...tiba2 je teringin nak makan solok lada ni. Resepinya dah lupa...ingat2 lupa. So telefon mi tanyakan resepi ni. Tak lah susah sangat. Biasanya guna cili hijau sebab cili hijau lebih keras berbanding cili merah. Sebenarnya ini first time aku buat. Selama ni Mi yang buat atau beli saja. Anak2 semua suka..tapi suamiku tak suka sangat...tapi dia makan juga..hihi..ambil hati kot.


Bahan2
  • 4 ekor ikan kembong, ambil isinya saja
  • 1/2 cawan kelapa parut
  • 1/2 inci halia, di tumbuk
  • 4 ulas bawang merah, di tumbuk
  • gula & garam secukup rasa.
  • 1 mangkuk santan pekat
Cara2
  • Isi ikan ditumbuk sedikit
  • Campur isi ikan, halia, bawang & kelapa parut.
  • Gaul rata bersama garam & gula.
  • Masukan bahan2 ini kedalam cili hijau yg telah di belah.
  • Kalau nak pedas cili tu tak payah buang bijinya..kalau tak buang saja bijinya
  • Susun dalam periuk
  • Masukkan santan pekat
  • Masak sampai isi ikan masak dengan api perlahan.



Cili sebelum di masak


Masak bersama santan


2 comments:

  1. huuu best...
    cita rasa kita sering sama

    ReplyDelete
  2. kalau bab makan & berjalan kita selalu seiring & sejalan..hihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...