Friday, 31 December 2010

Kaktus Part 2

Kaktus ku bersinar kembali...hihi. Setelah sekian lama tak diperhatikan..kurus kering dan ada yang dehidrasi hingga mati. Kejam..kejam. Kaktus yang malang, kurang kasih sayang.
.
.
Suatu hari incik husband pindahkan satu pasu kaktus ke satu tempat . Tempat dimana ada air menitik dari syiling atas....toilet atas bocor. Setelah berapa minggu tengok kaktus ni bertambah subur & berkilat. Sejak dari itu semangat datang kembali untuk membelai kaktus .
Kaktus yang di pindah tempat, kembali subur.


Setelah di letak baja & di spray...
.
Setelah di beri sedikit baja dan di spray beberapa hari sekali,( kalau terlebih air pun tak boleh juga.) kaktus yang kurus mula bernafas kembali.


Kaktus ni macam telinga arnab



Kaktus bewarna kecoklat-coklatan


Ini bukan kaktus, tapi nak cerita juga sebab setelah 5 tahun tanam baru pisang hiasan ini keluar jantungnya. Warna merah orange.



























12 comments:

  1. selamat tahun baru kak..cantik kaktus tu..
    ni sey bawak popia nak makan dgn akak sambil tggu detik 12 mlm nak sambut thn baru dgn akak..sey bwak kuih akak buek kopi yo..hehe

    ReplyDelete
  2. wow cactus?tringat cactus dil di m'sia tu..apelh kabonya..hehehe..
    slmt tahun baru kak..moga dirahmati dan ukhuwah fillah kita ni sampai hujung nyawa..:-)

    ReplyDelete
  3. slm kak...cantik pokok2 akktus tu....
    akak ida ada letak gambar botol sos tu bah.resepi roti jala...nanti akak tgk kk
    http:www.idaddapur.blogspot.com/2010/12/roti-jala.html

    ReplyDelete
  4. cantik kaktus tu..berseri..teringat kaktus kat umah..

    ReplyDelete
  5. Anymz
    Kopi dah siap..popianya mana Nymz..hihi




    Dil
    Selamat thn baru juga..



    Ida
    akak dah tengok, TQ
    & good idea.




    Kak Sal
    kaktus senang jagakan..

    ReplyDelete
  6. salam tahun baru...waahh kaktus, saya pun kan..sebenarnya kan..alaahh segan lah nak cita..hehhe, penggemar kaktus..dulu tanam beratus jenis, tapi laa ni tinggal lah sikit, bila tgk akak nya ni rasa bersemangat balik nak kemas kini kaktus yg berbaki tu..masalahnya tempat saya ni semut byk laa, tau2 kan penuh dalam pasu tuu..tapi cute masa kaktus ni berbunga, ada macam2 kaler...

    ReplyDelete
  7. Alamak...sukanyeee sifu masakan terkenal tinggalkan jejak kat sini. Tak sangka...sukeeeee!!!!
    Thank you En. Mat G
    kerana sudi komen blog akak yg tak femes ni :)

    Kaktus kalau berbunga memang cantik..ada kuning, merah, pink dll.

    ReplyDelete
  8. Kak kasih yang dirindui..

    Selamat Tahun Baru.

    Suke jugek ngan kaktus nih.. senang nak bela.. ada yan jenis membiak2 bersungguh2 tu kadang geram jugak.. ada satu spesis yang macam tu, tak besaq, tapi keluaq je anak baru, dia jatuh..

    ReplyDelete
  9. cantik n subur2 tanaman akak.. suka pisang tu hehe.. pisang derhaka ke tu kak? lady ada sepokok pisang derhaka kat rumah tapi belum berjantung lagi hehe

    ReplyDelete
  10. Hann
    rindu hann juga
    Selamat thn baru

    memang ada yg suka beranak, bestkan. Lagi seronok kalau berbunga.



    Lady
    ye ye..pisang derhaka, sb jantungnya ke atas...baru skrg nak bjantung...dah lama akak tunggu.

    ReplyDelete
  11. byknnya pokok kektus kak...
    sy kalau bab2 pokok ni mmg failed dan malas...hehe tp suka tgk pkok2 yg subur.

    ReplyDelete
  12. Leez
    sebab tu akak tanam kaktus sb siram cuma sekali seminngu saja...tu pun byk yg mati

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...