Thursday, 30 December 2010

Puteri Ayu




Kuih ini sebenarnya dah lama buat, tapi baru nak cerita sekarang...kalau tidak salah last buat kuih ini tahun lalu. Resepi ini di ambil dari roommate sewaktu belajar dulu...Shahila Abu Bakar. Kawan akak sorang ni sungguh pandai masak sejak dari dulu lagi. Sebenarnya akak sejak dulu dikelilingi oleh kawan-kawan yang sangat pandai & rajin memasak. Sorang lagi ...Aniza. Banyak juga lah resepi yang sempat di turunkan oleh mereka...resepi mereka akak simpan sampai sekarang dah hampir 25 tahun.
.
.
Dulu-dulu kuih ni ku panggil ketimbul ayu. Resepi kebanyakannya akak tulis tangan ataupun di tampal, sekarang senang semua boleh cari di internet. Akak punya buku resepi, hingga sekarang masih ada...dah antik dah. Sebelumnya jom lihat resepi kuih ini dulu.
.
.








Bahan-bahan. * Akak cuma buat 1/2 sukatan dari resepi ini
3 biji telur
300gm tepung gandum
200gm gula
1 camca teh ovallate
1 camca teh baking powder
1 1/2 cawan santan atau susu segar
Pewarna hijau
Kelapa putih secukupnya (gaul dengan sedikit garam dan tepung sagu)


Cara-cara:

Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang .
Masukkan santan, tepung gandum, baking powder, dan pewarna.
Kacau lagi hingga sebati.
Sapu sedikit minyak pada acuan.
Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 3-5 minit.
tunggu hingga sejuk sikit baru keluarkan dari acuan supaya tidak melekat.
.
.
.


Buku resepi akak yang sudah berusia 25 tahun...hihihi..comeynya colur.
.
P/S : Esok kerja walaupun satu Malaya cuti...sedihnya...Terpaksa kerja juga sebab dah berjanji dengan ramai orang...nanti kalau cancel...jadi janji palsu pulak...huhuhu.




:) keep smiling

14 comments:

  1. yuuuuhuuu..kita dah balik...thn depan kita main masak2 semula ya kak..ado duo lagi event yang nak di selesaikan lagi ni..
    ala thn dopan tak lamo yo lai..soba dulu yo kak yo..hehe

    ayu puteri2 akak tu..nak sikit..ado lai tak tu??

    ReplyDelete
  2. wah kak..geram pulak bila tengok kuih putri ayu tembam neh..rasa nak ngap je...

    ReplyDelete
  3. kak.. muahaha.. selain sehati sejiwa dengan hann, nampaknya kita jugak sehati sejiwa.. lady buat puteri ayu ni petang tadi, hehe.. pakai resepi anymz kitchen hehe.. sedap kan, ni salah satu kih tradisi kegemaran lady gak ni.. :)

    ReplyDelete
  4. Saya suka sangat kuih ni.. My youngest sisiter yg selalu buat..Memang sedap..

    ReplyDelete
  5. aka..teringat pulak masa sue kecik dulu, mak sue pernah buat kuih ni..

    ReplyDelete
  6. Saya suka jugak kuih ni kak.. tapi tak pernah buat lagi.


    Boleh cuba nanti.

    ReplyDelete
  7. Morning Kak Kasih...

    Mmmmm sedapnya dpt mkn puteri ayu utk breakfast..yummy hehehez ;)

    Mmg antik lah buku masak akak tu, I takde buku masak cuma resepi biskut raya yg I scribbled dkt A4 sized paper yg dah boleh buat bungkus belacan...hehehez.

    Anyway Happy New Year kak....

    ReplyDelete
  8. wah..selalu saya makan..baru perasan yg cara membuatnya.mekasih, nak cuba juga..

    ReplyDelete
  9. Wah.. cepatnya dan banyaknya kak kasih update. Saya je yang ketinggalan kapai..

    Saya suka kuih ni kak.. sebab dia spesis kukus, macam sesuai lah gitu tak menumbunkan bodi.. hehe

    ReplyDelete
  10. Anymz
    tak po, akak setio menunggu..tahun depan ...esok dah...hihi

    Puteri tak se ayu mana pun, ada yg compang comping juga nymz..hihi



    Izah
    kuih ni sesuai unk 2 kali ngap je kan...hihi




    Lady
    hihihi..bagus2..sehati sejiwa pulak kita kan. Nak tengok puteri2 Lady pulak..sure cun2 kan




    Yan
    Akak memang suka kuih ni...best kan.



    Sue
    Kuih ni memang kuih lama, sedap kan :)



    Reen
    Nanti try ye..




    Anie
    Hihihi...sama le dgn buku akak tu, dah boleh buat bungkus belacan, tp akak sayanggg sgt buku tu.
    Selamat tahun baru...take care.



    Kak Sal
    Selamat mencuba ye kak..



    Hann
    mood tengah baguih...hihi
    Kuih ni senang je buat, cuma waktu nak masuk acuan kecik2 tu yang ambik masa sikit

    ReplyDelete
  11. hihihi...tertarik pd bukunya...

    ReplyDelete
  12. kak Mawar
    hihi tertarik atau terkedu?
    hahahh...syahdunya buku ini kan kan kan

    ReplyDelete
  13. buku resepi saya tiap2 tahun tukar..hehehe

    ReplyDelete
  14. Alin
    rajinnya...bagus2
    akak ni malas sikit...hihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...