Monday, 10 January 2011

Akok

Akok
.
.
Kuih akok merupakan kuih tradisi Pantai Timur, yang biasa terdapat di Terengganu, Kelantan dan Pahang . Waktu kecil nenek (arwah) akak selalu masak kuih ini. Akak suka duduk sebelah nenek yang sedang mengacau adunan kuih. Nenek akak biasanya guna mangkuk sebagai sukatan. Akok yang di buat nenek memang sedap, cukup lemak, cukup manis & cukup lazat. Tak sama macam akak beli sekarang. Kadang-kadang frust je..beli tapi tak sedap.
.
.
Acuan akok ihsan dari Pakcik Google
.
.
Akok dibakar dengan acuan khusus yang dibuat dari tembaga. Apinya dari bawah & atas. Penutupnya juga di letak bara api atau sabut kelapa.
Bahan-bahan akok seperti telur, tepung gandum, daun pandan, gula pasir atau gula merah dan santan.

12 comments:

  1. ooooo..macam tu ke cara akok tu dimasak..actually bila tiba ramadhan, mr hubby komfem akan beli kuih akok ni kalau nak cari kuih kat bazar ramadhan..sue pun belajar makan dari dia lah..mula-mula tu tak berapa suk atapi bila tgk dia asyik beli je, terus je boleh makan..

    ReplyDelete
  2. tak pandai makan ni.. Rasa telur tu yg buat saya tak mencuba

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Kasih,

    Akok, slalu dgr nama kuih ni tapi tak pernah makan...hehehez Tapi kuih traditional melayu mmg sedap2. Semua kuih melayu I suka ;)

    ReplyDelete
  4. kak saya peminat akok.. susah nak jumpa yg best..

    igt akak buat akok.. boleh ordar saja :)

    ReplyDelete
  5. ASSAlamualaikum kasihredha..

    rasanya baru pertama kali tengok kuih ni..
    teringat pula macam bingka..cuma kuih ni digoreng ya..
    dpt info baru ttg kuih akok..mekasih

    ReplyDelete
  6. Sue
    sekarang guna elektrik dah..
    kalau zaman dulu guna arang atau sabut kelapa..rasanya pun lain.



    Yan
    kalau nak mkn yg betul2 ori, kena makan di Terengganu atau Kelantan.
    Yan tak suka telur ye..



    Anie
    kalau di Pantai Timur, ada setengah tu masih mengekalkan resepi asal & dibakar guna arang/sabut..tp di KL rasanya dah tak sama, mungkin nak byk untung..hihi



    Yanti
    ye susah nak cari yg masih mengekalkan rasa aslinya..akak pun frust kalau terbeli yg x sedap.




    Kak sal
    kuih dibakar kak.

    ReplyDelete
  7. kak, saya suka kuih akok ni, tapi kat area sini susah nak dpt la..ada org x leh mkn sbb byk telur la, tapi saya mkn sedap je kak...saya pun pernah buat n3 ni sbb masa tu saya x pernah lg mkn kuih akok ni, tu yg jakun sgt tu...huhuhu...

    ReplyDelete
  8. wahida
    susah nak cari yg sedap.
    Akak balik kampung baru dapat makan yg betul2 asli :))

    ReplyDelete
  9. sy suka akok..my favourite..
    kalau akak buat...nak order boleh??

    ReplyDelete
  10. leez
    akak tak pernah buat...cuma tau makan jer...hahahaha

    ReplyDelete
  11. kak, masa duk di terengganu dulu la lady jatuh cinta ngan kuih akok ni.. skrg kat sini cam susah dah nak cari akok.. huhu

    ReplyDelete
  12. Lady
    ohh lady pernah tinggal kat Trganu ye..
    sure tahu sata & otak2 juga kan.
    Memang susah nak cari yg sedap

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...