Tuesday, 11 January 2011

Buttered Prawn




Suka sangat dengan udang butter ni, selalu makan di restoran. Resepi ini akak dapat dari MyResepi.com. Rasanya sedap, cuma telur rambu-ramba kat atas udang tu tak berapa jadi...kasar tak sehalus yang akak makan di restoran. Yang penting rasanya ok..kan..kan..kan ( ayat sedapkan hati...hihi). InsyaAllah akan cuba sampai jadi...semangatt!!!
.
Jom layan resepi ini...
.
Bahan-bahan * resepi asal dari My Resepi.com
.
400gm udang sederhana besar-buang kepala dan belah belakangnya
5 sudu besar butter
3 biji telur kuning-dipukul sedikit ( guna 3 kuning dan 1 telur putih)
4 cili api-dipotong2
2 tangkai daun kari
1/4 cawan susu cair * akak guna susu sejat
2 ulas bawang putih-dicincang
pepper, gula dan garam
.
.
Cara-cara

Panaskan 2 sudu besar butter, goreng udang 1/2 masak. Angkat dan ketepikan.
Tambah butter selebihnya, atas api sederhana, masukkan bawang putih. kacau.
Masukkan telur, kacau selalu. (boleh juga titikkan guna hujung garfu bagi mendapatkan tekstur telur yg halus mcm kat restoran )
Masukkan juga daun kari, susu cair, cili api dan perasa2 sambil kacau selalu.
Masukkan udang dan kacau lagi hingga garing.

14 comments:

  1. sue pernah cuba buat resepi ni sekali dulu..kononnya berharap telur tu jadi halus mcm mkn kat kedai tapi telur tu bertukar lain macam..rasa pun dah mcm telur dadar..hehehe..

    ReplyDelete
  2. kak, sedapnya butter prawn...bila nk ajak saya dtg umah. Heheheh (ishhh tak malukan budak ni).

    ReplyDelete
  3. Anak-anak saya memang suka ni kak..

    Tak boleh tunggu utk makan dua kali pun..

    ReplyDelete
  4. udang butter tu memang sedap ya..baru hari tu makan..terasa nak makan lagi..tnks dpt kongsi resepi

    ReplyDelete
  5. Saya suka sangat udang cam ne. Tapi tak leh makan sangat. Alahan

    ReplyDelete
  6. saya pernah buat, tapi x berapa nak menjadi dia punya jurai2 tu, napa ye kak?

    ReplyDelete
  7. slm kak...ida pun suka butter prawn..lum pernah wat lg style cam gini...kalau ida pun mesti tak pas juga...emmm sedapnyer..

    ReplyDelete
  8. Sue
    tak pe yg penting rasanya..rupa tak penting..hihi



    Leez
    silakan ..silakan
    akak selalu tengok leez mkn kat restoran udang ni(n3 yg lepas2)
    sedapkan.



    Reen
    anak2 akak pun suka
    husband kurang sikit..mungkin dia tak suka manis..
    kalau akak buat, akak tambah cili lebih sikit..



    Kak Sal
    sama2 kak, nanti cuba buat ye.



    Yan
    memang ada setengah org alahan sea food kan..


    wahida
    akak pun tak pandai buat telur yg jurai2 tu..
    jadi kasar, tak halus.


    Ida
    bestkan udang ni..
    tapi kat jepun tak de daun kari..
    tak payah letak pun tak pe kan

    ReplyDelete
  9. suka sgt mkm butter prawn tp tiap kali buat, saya punya telur tu tk pernah menjadi..akak punya cantik je..

    ReplyDelete
  10. zarin
    akak punya kasar..
    kalau makan kat restoran tu dia org buat halus sgt kan
    kita kena cari petua camana nak buat halus cantik

    ReplyDelete
  11. sedaapnya buttered prawan, suka makan dia punya rambu ramba tu hehe..

    ReplyDelete
  12. Lady
    akak buat rambu ramba tak jadi..hihi

    ReplyDelete
  13. suka ni. tapi selalu tak turn out cantek. tu yang tak penah publish.. hahah nani2 lah.. jeles ni tau

    ReplyDelete
  14. Hann
    akak punya pun tak berapa jadi jugak...shhhhhhh
    hihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...