Monday, 24 January 2011

Kucing

Sewaktu anak-anak akak masih kecil(7 -8 tahun yang lalu) kami pernah membela seekor kucing yang diberi nama Dizem (sempena bulan Disember). Dizem kami temui dalam keadaan yang sangat menyedihkan....kurus, berkudis/berkurap dan kelaparan. Mungkin ada yang membuangnya...kami bersepakat untuk membelanya.
.

Adik & Dizem(2003)
Bermula dari sini lah Dizem menjadi "anak angkat" kami...dibelai & dimanja. Sewaktu kami membelanya Dizem masih kecil.
Abang memandikan Dizem(2003).
Dizem suka makan friskies & vitamin juga. Bila letak vitamin kat hidung dia, terus dia jilat vitamin tu. Kalau sakit kami bawa jumpa doktor haiwan . Antibiotik untuk dizem waktu tu RM 40 /botol kecil saja...sekarang sure lagi mahalkan.Kena tanya Lady, sure Lady tau. Dizem juga ada tempat tidurnya...dan tempat untuk dibawa berjalan. Kami pernah bawa balik kampung sewaktu musim raya...ada bakul khusus untuk Dizem.
Betapa manjanya dizem dengan adik...pics 2003


Dizem ek.. ek ( buang air) kat pasir yang dibeli...supaya tak bucuk. Anak-anak akak sayang teramat-amat padanya.
Rantai kat leher dia ada warna merah & biru.



Dari kucing kampung yang kurus..Dizem makin membesar dan bulunya sangat cantik. Tapi pada suatu hari Dizem hilang. Puaslah anak-anak akak mencari di sekeliling Taman. Setiap petang balik dari mengaji mereka tak putus asa mencari dan terus mencari.
Dizem hilang...anak-anak sangat sedih termasuk ummi dan abahnya juga. Kata orang mungkin dia cari kucing "pompuan" sebab dia dah besar...huhuhuhu.
Kebetulan selepas kejadian tu kami pula pindah rumah. Adik selalu tanya...kalau Dizem balik tapi kita tak de... macamana??. Sebab kata orang dia akan pulang juga....tapi Dizem kami pergi tak kembali. Mungkin dizem kembali tapi kami dah pindah.
Dizem... we always love you....mmmm... really!!!





9 comments:

  1. Akakkkk... saya paling geli kucing, arnab, tikus.. dan yang sewaktu dgnnya.. Mau saya melompat kalau ada anak kucing kat kaki..

    ReplyDelete
  2. salam kasihredha,

    terima kasih yer

    ReplyDelete
  3. huwa sedihnya baca.. kalau ada orang jumpa hopefully doa jaga dizem ngan baik kan kak.

    ReplyDelete
  4. salam..
    baru follow..
    ada jugak orang kata, kucing kalau tak balik, sebab dia nak mati..dan dia takkan mati depan orang yang sayangkan dia..tu org kata la..hehehehe..

    ReplyDelete
  5. salam kasih..dah comel dizem..mana la seisi rumah tak sedih..

    ReplyDelete
  6. alahai..sedih la kak...huhu...kembalilah dazem!

    ReplyDelete
  7. Yan
    akak pun geli dgn tikus...
    tapi dgn kucing tak...cuma geli waktu baru dilahirkan saja..sb macam tikus..


    Ati
    sama2




    Lady
    kalau dizem masih hidup sure dia dah tua kan..harap dizem ok.


    Dr. Rodzila
    TQ dah follow :))
    huhuhu...sedihnya kalau camgitu..




    Kak erna
    ye kami semua rasa kehilangan...




    Wahida
    itulah harapan kami...

    ReplyDelete
  8. Alahai...sedihlah pulak...


    Along pernah minta bela kucing tapi Adiq alergi dengan bulu kucing dan debu2.. kesian Along.

    ReplyDelete
  9. Reen
    kalau alergi tak boleh reen...
    betul tu...sian along

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...