Sunday, 9 January 2011

Masak Lemak Sardin & Belimbing

Bila melihat belimbing buluh banyak di pokok, tiba-tiba pula teringat nak masak lemak cili api. Dah lama tak makan masak lemak cili api sardin & belimbing.
Kalau balik kampung suami di Negeri Sembilan my mil selalu juga masak masakan ni, tambah-tambah lagi pokok belimbing di belakang rumah mil selalu berbuah. Kalau tak ada belimbing buluh my mil letak mangga muda atau bacang muda . Dulu-dulu sewaktu baru kawin, akak hairan juga dengan masakan orang Negeri Sembilan ni, tapi sekarang tidak lagi..hihi.

Belimbing buluh, bagi yang tak kenal...hihi
Jom layan resepi dulu ye...
.
.
Masak Lemak Cili Api Sardin & Belimbing buluh
Bahan2
1 tin sardin (425 gram)
2 inci kunyit
10 biji cili api * mengikut citarasa, kalau suka pedas..boleh tambah
1/2 kg santan
air
8 biji belimbing di potong2 & direndam air garam
agar tidak terlalu masam
garam
Cara2
Tumbuk cili & kunyit
Masukan bahan yang ditumbuk kedalam santan.
Campur air dalam santan mengikut citarasa, kalau nak pekat jangan letak terlalu banyak air.
Kacau hingga mendidih.
Masukkan sardin.
Masukkan belimbing ( belimbing diramas perlahan agar kurang rasa masam) & garam.



Sambal Tempoyak
Kalau makan masak lemak sardin ni akak suka makan dengan sambal tempoyak.
Tumbuk 4 biji cili api & campur 5 sudu tempoyak. Kalau kurang masin tambah garam.

Tauge kasar goreng.

Tauge Kasar Goreng
Bahan2
1 mangkuk tauge kasar
1 biji cili merah dipotong2
sedikit daun kucai
8 ekor udang
2 ulas bawang merah, dimayang
2 ulas bawang putih, dimayang
1 sudu kicap masin *pengganti ajinomoto
garam
minyak
cara2
Tumis bawang merah & putih dengan minyak panas
Masukkan udang
Masukkan tauge dan daun kucai
Masukkan kicap & sedikit garam.







18 comments:

  1. sedapnya menu2 akak ni.. paling suka yang sardin tu.. ni resepi baru harus cuba ni.. lady suka sangat sardin..

    ReplyDelete
  2. kak,nak lauk sardin tu semangkuk,nak belimbing buloh tu dgn pokok2nya sekali pastu nak sambal tempoyak tu jugak..lapar ni..hari ni tak makan nasi lagi...ooppsss..tlg dadar telur sekali ya..hihi

    ReplyDelete
  3. kak, saya baru kenal belimbing buluh ni...hihi tk pernah tengok n tk pernah mkn pun tp slalu dengar org kata masak lemak taruk belimbing buluh sedap...sedap eh kak?..eh mestilah akak kata sedap kan! :D

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Kasih,

    Waaahhh biler tgk menu ni I pun jadi hairan mcm akak mula2 dulu hehehez. Tak tau pun sardin boleh masak lemak...bukannya apa takut hancur. Tapi tu I tgk sedap jer berselera lagi :)

    ReplyDelete
  5. emm...sedapnyer kak...tambah2 sambal tempoyak tu..lama tak mkn..

    ReplyDelete
  6. YA ALLAH sedapnya kak.. Naik terliuq tengok sardin..

    ReplyDelete
  7. bolehlah kak sal singgah makan tengah hari..hidangan belimbing buluh..

    Belimbing buluh tu kalau pandai masak, memang sedap ..

    ReplyDelete
  8. Salam kak..mengodanya sambal tempoyak tue!atie nie,klu nk makan tempoyak..time blk kg atie lar sbb kt umah xleh msk...HB kata busuk bau tempoyak!ngeeee

    ReplyDelete
  9. kak.. walla sedapnya.. dpt makan tgh panas2 nih.. tak toleh kiri kanan dah.. yummilicious..

    ReplyDelete
  10. Lady
    sardin buat sambal pun bestkan :)



    ANymz
    semua boleh..kecuali pokok belimbing..hahahha



    zarin
    dulu akak tak suka
    tp bila akak sendiri yg masak
    lama2 suka :)




    Anie
    letak sardin setelah santan mendidih agar tak hancur :)



    Ida
    kat jepun sure tak de tempoyak kan
    kecuali import dari M'sia



    Yan
    jom makan :)


    Kak sal
    silakan..
    nanti saya masakkan lagi buat akak



    Atie
    nasib baik suami akak suka tempoyak juga :)



    Yanti
    ye panas & pedas :)

    ReplyDelete
  11. Boleh cuba jugak sardin masak lemak tu..macam best aje..


    Kak Kasih,

    susah betul nak cari belimbing buluh sekarang ni kak.

    teringat MIL bagi sebekas belimbing hitam.Untuk buat sambal hitam . Resepi orang Kuala Lipis ...sedap betul !

    ReplyDelete
  12. sardin tu...wallah!! tapi x suka taugeh...

    ReplyDelete
  13. Reen
    belimbing hitam akak x pernah tengok, nanti boleh le reen ambik pics & upload unk kami tengok.



    wahida
    dulu akak pun x suka tauge ( waktu kecik2) tp skrg dah suka

    ReplyDelete
  14. salam kasih..salam kenal dari akak..
    tengok gambar belimbing buluh tu pun dah meleleh air liur..
    lagi kalau dibuat sambal gesek..aduh..

    ReplyDelete
  15. Kak Lina
    Tq visit my blog..Thnk you very much.
    Sedapnya sambal gesek tu kan

    ReplyDelete
  16. Kak Erna
    silap..tulis kak lina pulak..sorry

    ReplyDelete
  17. salam ziarah..
    ya ampuuunnn..kecur air liur tgk asam belimbing tu. Terasa-rasa pulak kt tekak ni ha :)

    ReplyDelete
  18. mrsharis
    tq singgah ke sini
    salam kenal

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...