Sunday, 13 March 2011

Spaghetti Bolognese



Anak-anak sangat suka makan pasta..tak tahu kenapa.Padahal bukan dibesarkan di over the sea..hihi. Salah satunya spaghetti bolognese.Kalau masak tak boleh masak sikit-sikit...misti masak banyak-banyak. Abang (anak sulong)pun dah pandai masak spagethi ni. Senang je kan.
Akak selalu guna resepi Kak Hanieliza. Akak copy paste resepi tu...minta izin ye Kak Liza.


Sumber:
Kak Hanieliza




bahan-bahan 
1 paket spagetti
400 gm daging cincang halus [mince meat]
1 tin cendawan butang [potong 2]
1 biji carrot [potong dadu]
2 biji putik jagung [potong kecil] * akak tak letak
4 biji tomato [potong dadu]
4 s/b cili mesin
2 labu bawang besar [potong dadu]
1 ulas bawang putih [cincang halus]
1 s/b lada hitam
1 cawan tomato sos
1/2 cawan air
minyak
garam
aregano
daun sup [cincang halus]
* akak tambah sos cili dan tomato puree..maaf kak liza... derhak
a sikit tak pe kan :)
*akak juga suka tabur cheese yang di parut waktu nak makan.











Cara: 
1. Panaskan air dan garam. Bila mendideh masukkan spagetti. Biarkan lembut dan toskan.
2. Gaulkan dengan sedikit minyak dan masukkan dalam pinggan.
3. Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar & bawang putih. Biarkan sehingga wangi.
4. Masukkan cili dan kacau sehingga wangi & naik minyak.
5. Masukkan daging cincang dan kacau rata. Biarkan sehingga naik minyak lagi.
6. Masukkan sos tomato,*sos cili, tomato puree sayuran yg dipotong, garam, air dan lada hitam.
7. Gaul rata dan biarkan naik minyak lagi.
8. Angkat dan tuangkan atas spagetti yg didalam pinggan.
9. Taburkan aregano dan hirisan daun sup.

[takder daun pasli jual kat sini]
*taburkan cheese


















:D keep smiling

15 comments:

  1. akak..

    kat rumah ni pon sama.. semua suka pasta. Macam akak gak, sekali masak, periuk besaq..

    tapi kan, nak gak rasa air tangan akak.. buleh? hehhe.. dengan penuh tak malu..

    ReplyDelete
  2. huhai... tgk spaghetti akk ni.. tak leh tahan woo :)

    ReplyDelete
  3. sedap ni...nak cuba buat. mudah dan cepat...

    ReplyDelete
  4. kak, saya nak jadi jiran sebelah umah akak...hehehe....

    kak, saya kalau resize gambar pakai photoscape kak...

    ReplyDelete
  5. sama la.. suka gak mkn speggthi ni.. klau msk sure kena buat pedas2 asben suka sgt2.. hhmmm... tgk gambo tue teringin plak nk buat.. hehehe

    ReplyDelete
  6. wah sedapnya spaghetti...saya pun suka...sejak dok sini tak ada mee kuning ini jer lah yg dimkn pun...hehe

    ReplyDelete
  7. dah lama x masak spaghetti..looks yummy :)

    ReplyDelete
  8. hann
    buleh2....hihi :)
    akak masak spagethi, hann bawa tiramisu ye ;)

    ReplyDelete
  9. Mas,
    jemput makan mas..hihi



    mamachia
    cuba ye...
    thanks sudi singgah sini :)





    wahida
    boleh boleh :)
    ok thank you dear..nanti akak try :)




    nureen
    bestkan... anak2 akak semua suka.



    nieza
    betul tu, kat sana mana ada mee kuning kan...semua guna spaghetti :)




    nora
    thanks sudi singgah di sini :)

    ReplyDelete
  10. feveretttt.....alah, dah terlambat pulak datang,sure dah abis nih...bz manjang...*tapi sempat lagi tu bw..*

    ReplyDelete
  11. cikgu nurin
    thanks sudi singgah walaupun sibuk...love you...biggg hugggsss

    ReplyDelete
  12. salam kak, akak x sihat ye? jgn ngelat mkn ubat tau!!

    kak, sori...boleh x saya dptkan sekali lg no fon supir di Bali tu...saya terdelete la...huhuhu...

    ReplyDelete
  13. wahida
    Insya Allah akak akan check dulu...nanti akak kasitahu :)

    ReplyDelete
  14. hah! yang ini saya tau masak sendiri...dulu2 agak selalu jugak masak neh:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...