Tuesday, 5 April 2011

Pindang Tapai Ubi & Pasar Malam B.B.Bangi

Pindang tapai ni adalah salah satu kuih dari Pantai Timur. Pernah makan tak? Hari tu pergi ke Pasar Malam Bandar Baru Bangi(BBB).Hari sabtu..malam ahad. Tengok ada tapai ubi RM2.Beli sebab dah lama tak makan. Dah lama tak ke pasar malam BBB ni, waktu tinggal di BBB selalu lah jugak. Kebetulan Aqi(anak ke-2 akak) ada khursus bahasa inggeris kat BBB...so ambik kesempatan le. Macam-macam ada. Beli tapai ni untuk buat pindang...





Just nak berkongsi resepi pindang tapai ni.


Bahan-bahan *sukatan agak2
Tapai ubi 
santan
gula 
daun pandan
1 biji telur *dipukul sedikit


Cara-cara
masukkan semua bahan kecuali telur
masak hingga mendidih
bila mendidih masukkan telur, kacau rata.



Dibawah...gambar yang di ambil di pasar malam BBB...cuma guna hp..tak bawa kamera.


 tudung murah-murah

 Buah-buahan


apam balik


 ayam percik
burung puyuh goreng




:D
keep smiling

10 comments:

  1. bestnya....lama tak makan pindang tapai dan lama tak ke pasar malam

    ReplyDelete
  2. Saya suka tapai pulut..sebelum makan sejukkan dalam fridge..masyaallah..
    syedapleh,syedapleh..
    Tapai ubi pun layan gak...

    ReplyDelete
  3. Kak Kasih,

    Festaim saya tengok pindang tapai ni.
    Kalau tapai ubi,memang faberet saya. Pasar malam kat sini jual sebungkus RM2. Saya ngan Adiq jer yang reti makan.



    *saya takleh buka blog akak kalau kat ofis dari minggu lepas. Error aje memanjang. Sori kak. Ni, teringat kat akak, terus buka PC dan komen.

    gudnite kak !

    ReplyDelete
  4. arghhhhh!!!lamanya tak makan apam balik...

    rindu pulak......hehehe

    ReplyDelete
  5. kuah pindang pernah dgr, tapai ubi pun pernah dgr tapi pindang tapai ubi tak pernah..
    benda baru nih kena cuba.. nnt kak tlg pass kan semangkuk tu ke saya ye :)

    ReplyDelete
  6. saya tak pernah tau lak kewujudan pindang tapai...first time dgr ni...hehe...

    ReplyDelete
  7. perrghhh.... dulu nureen dok sat kat kanjang tue praktikal kat ukm..

    rasa mcm x pernah mkn pon pindang ubi tue..

    ReplyDelete
  8. Mawar
    cari tapai kat pasar mlm, pastu buat pindang..pastu pos sikit kat sini :)



    cikgu nurin
    akak pun lebih suka tapai pulut berbanding tapai ubi...:)



    azrina
    pindang tapai ni, macam pengat juga.Arwah ayah akak suka terutama buat berbuka puasa :)

    Reen, thank ingat akak. Akak pun selalu ingat reen. Kenapa tak boleh buka ye...ada virus malware jugak ke...kalau ada nanti kasi tau ye reen.




    Nur Liyana
    apam balik best mkn panas2 kan :)




    Yanti
    pindang tapai ni spesis dengan pengat juga yan..
    boleh2 akak kasi semangkuk besar untuk yanti...hihi



    wahida
    ini masakan dari pantai timur:)




    nureen
    owh dulu kat UKM ye...akak pun dulu tinggal kat Bandar Baru Bangi.

    Pindang tapai tak de jual, akak yang buat. Akak hanya beli tapai di pasar malam tu.

    ReplyDelete
  9. bekenan puyuh goreng tuh kak..hehe

    ReplyDelete
  10. greenjade
    puyuh goreng tu kecil & comey je :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...