Tuesday, 7 June 2011

Buah Tanjung



Buah tanjung ni salah satu kuih di Pantai Timur. Sangat-sangat manis .Dibuat dengan telur kuning. Rasa tak sama dengan jala mas. Jala mas 100% telur kuning. Kalau buah tanjung , telur kuning tu dicampur dengan tepung beras & pulut dan disira dengan air gula.




Bentuknya macam air mata yang menitis. Orang-orang yang ahli saja yang dapat membuat kuih tradisi ini.







keep smiling :D








18 comments:

  1. tak pernah makan...sedap x?>...

    ReplyDelete
  2. assalam kasih..sedapnya buah tanjung..teringin akak..

    ReplyDelete
  3. kak,akak lupa lah dah pernah makan ke belum kueh ni..tapi setiap kali tengok kueh ni pasti teringin..maknanya belum makan le tu kan?hehe

    ReplyDelete
  4. penah makan masa kat phuket rasanya..

    ReplyDelete
  5. manis mmg manis kn kak..lama tk mkn..

    ReplyDelete
  6. Salam,
    saya tak pernah makan lagi kueh ni, tp rupanya nampak cantik sangat,memang pakar sesiapa yang membuatnyakan

    ReplyDelete
  7. kuih ni pun saya tak pernah makan juga...menarik yer warna tu:)

    ReplyDelete
  8. em..satu lagi masakan yg x pernah dirasa dpt share dlm blog..

    baru perasan bhw..ng kita kaya dgn kuih tradisional...dlm negeri2 pun ada kuih tridisi masing2 yg jarang dilihat....

    thnks dpt kongsi..

    ReplyDelete
  9. x penah mkn..kuih ni byk kt kelantan ke?

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum,
    lawa buah tanjung nih...dgn warna kuningnya ...salam kenal dr kak amie

    ReplyDelete
  11. biasanya bulan puasa pasti muncul kuih ni Pasar Batu Enam, kuala terengganu...

    ReplyDelete
  12. kak kasih.. to be true, saya memang jarang sangat merasa kuih muih belah pantai timur, walau saya suka amat negeri terengganu. Sekarang ni semua orang dah kurangkan tahap kemanisan tak, kak kasih?

    ReplyDelete
  13. amiezas
    rasanya manis, bagi akak yg biasa makan...sedap le.
    Tp suami akak tak suka :)


    kak erna
    wsalam kak
    kalau ke Klantan & Trg baru senang nak dapat kuih ni kak. Kat KL susah sikit kan :)



    kak anymz
    bererti belum pernah mkn le tu kak...hihi



    yan
    kat phuket pun ada ye :)



    Ida
    nanti balik M'sia boleh makan ...bila nak balik?



    watie
    warna kuning telur asli ni, tak tambah colour :)




    nieza
    colour dia sama macam jala mas niezA :)



    sal
    betul tu...ada setengah kuih dah susah nak dapat sekarang ni :)




    maya
    memang kat kelantan(terutama KB) memang ada yg jual dan senang didapat :)



    Amie
    kak, dah lama saya cuba mjejaki akak tapi tak dapat...baru sekarang akak tinggalkan link akak :)



    Kak aya
    saya kalau balik kampung sure singgah kat pasar batu enam tu unk mencari kuih muih :)



    hann
    betul tu hann..
    ada rasa menyesal after makan kuih manis2 ni...nasib baik akak tak selalu jumpa kuih2 ni...kalau tak ....bahaya ooo

    ReplyDelete
  14. uik, teringin lak saya nak rasa...huhu...

    ReplyDelete
  15. biasa tengok tapi tak pernah try..hehe.

    ReplyDelete
  16. tak pernah plak saya makan.. nnt kalo ada blh hantaq skit.. nak cuba gak :)
    biasanya kalo kak kaseh kata sedap tu musti sedap kan..

    ReplyDelete
  17. yanti
    akak dah makan kuih ni dari kecik lagi, so tekak akak dah boleh terima kuih ni. Suami akak dan anak2 tak suka sebab terlalu manis :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...