Tuesday, 5 July 2011

Pulut Bakar




Waktu mak akak datang hari tu mak akak bawa sekali pulut bakar ni. Lamanya tak makan. Dulu-dulu waktu kat kampung, setiap bulan puasa misti ada kuih ni. Rasanya manis dan ada rasa bunga cengkih juga.


Pulut ni di bungkus dalam daun pisang. Wangi baunya.

Sekarang kat kampung akak pun dah jarang yang buat kuih ni.Ini salah satu kuih tradisi Pantai Timur.


Pagi tadi balik dari hantar adik ke bas sekolah..ada bau semerbak...rupa-rupanya terlanggar tahi kucing..huhu. Terpaksa le membasuh garaj tu pagi-pagi buta. Adalah hikmahnya tu kan...kalau tak, sure tak cuci garaj tu kan.Kat kawasan akak ni banyaknya kucing yang tak bertuan :)


keep smiling :D


16 comments:

  1. akak...walaupun hanya gambar dah tau mesti sedap....
    lagi satu ucu pun suka pulut panggang mcm akak..nk buat teramatlah malass...

    ReplyDelete
  2. assalam kasih..kuih yang ini memang akak belum pernah makan..tak pernah jumpa pun sebelum ni..

    ReplyDelete
  3. adehhh kak....lama tk mkn pulut cam ni, pulut ni lemak2 manis gitu..ida suka, sedap

    ReplyDelete
  4. pulut bakar tu ada inti tak..

    kat sini kita lebih mengenali pulut panggang...yg dlmnya inti serunding..

    ReplyDelete
  5. kak kasih - ni macam pulut lepa ke? tak pernah tengok bulat-bulat mcm ni..

    cerita taik kucing pulak yg lebih melekat dlm minda berbanding pulut bakar hi hi..

    ReplyDelete
  6. kak, first time say atgk kueh ni.. ada intinya tak?? mcm pulut panggang ker?

    ReplyDelete
  7. pernah makan lama dulu..kalu x silap dlm dia rasa mcm jintan ke cengkih ntah ale lebih kurang gitu ler..hehe

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum,
    Wahhh ada menu baru, ni first time tengok pulut bakar, selalu tengok pulut panggang. Dalam dia ada inti tak, nampak cam menarik...

    Kat rumah sy pun byk kucing terbiar, terkadang tu kesian tengok, sy hulur jugak lauk sikit2. Pernah sekali tu dia buat jamban kat blkg rumah sya, habis bau busuk terus ke dapur, sekali hubby sepak terus tak datang....fuhhh kejamm gak hubbyku...dia kata geram ngan baunyaaaa

    ReplyDelete
  9. akak telah mengembalikan nostalgia saya di zaman kanak2 la...dah lama betol tak makan pulut bakar yg bau cengkih mcm ni..pastu kadang2 rasa garing2 sikit pulutnya..sedapnya...

    ReplyDelete
  10. oh kak..dh lame gile x mkn pulut bakar ni.
    eh kalu bentuknye pjg2 kite pnggil pulut bakar gk kn?:)

    ReplyDelete
  11. nureen x pernah mkn pulut bakar ni. kat dlm dia ada apa akak??

    ReplyDelete
  12. tengok gambar dah dapat bayangkan haruman bau pulut dibakar apalagi disalutkan dgn daun pisang... saya tak pernah tengok kueh ni.. dpt bayangkan rasanya spt pulut panggang, iya ke?

    jgnlah berakak akak dgn saya, entah2 kita sebaya atau mungkin saya lebih tua hehehehehe...

    saya ada byk resepi kek sarawak. tiga tahun lalu rajin pergi kelas chef asma di bake with yen puchong dan kebetulan adik perempuan saya berkahwin dgn org kuching dan mak mertua dia ada bagi saya byk resepi kek sarawak tapi saya malas nak buat kek jenis lapis, pemalas betul saya ni... hehehehehe

    ReplyDelete
  13. ucu
    akak pun sama..
    beli je..malas nak buat :)



    kak erna
    wsalam kak
    kuih ni ada di Pantai Timur je kak :)



    Ida
    Ida sure pernah mkn sb asal dari Ptai Tmur kan :)



    Sal
    pulut ni tak de inti...rasanya manis :)



    kak Aya
    bukan..pulut lepa panjang2 dan ada inti...pulut ni tak de inti dan rasanya manis :)



    wahida
    sesekali dapat makan best gak :)




    yanti
    tak de inti yan..
    rasanya manis dan ada aroma bunga cengkih :)



    greenjade
    betul tu...rasa cengkih :)




    wattie
    yang ini tak de inti..

    kesian gak dengan kucing2 ni kan...tapi geram bila bab tahi ni kan :)



    Nuwairani
    nuw pernah makan ye ..
    sure dari Pantai Timur gak kan :)



    maya
    yang panjang2 tu pulut panggang kan...yg ini pulut bakar :)



    nureen
    tak ada inti nureen...cuma rasanya manis dan ada rasa cengkeh :)



    secangkirmadumerah
    nanti kasi respi kek sarawak ye :))

    ReplyDelete
  14. akak, dulu masa saya kecik, ada orang lalu depan rumah juai pulut ni, dengan dadih susu lembu.. makan dua ni tegtehr.. sedap gillaa..

    ReplyDelete
  15. hann
    oh best makan dengan susu dadih ye...nanti nak cuba :))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...