Friday, 5 August 2011

Buah Melaka / Onde-onde


buah melaka untuk berbuka hari ke-4



Semalam balik kerja...terus terpa ke pokok pandan tepi bukit berhampiran rumah...walaupun hujan renyai-renyai. Memang dah nekad nak buat buah melaka ni. Mula mengidam sejak tengok blog cik adik Lemongrass yang jauh di Perth sana.




Kelapa parut pula minta tolong staff akak belikan kat kedai sebelah...nasib baik pakcik sebelah ada jual kelapa parut putih.


Buah melaka ni..kat kampung akak panggil onde-onde.Akak buat sikit je sebab cuma kami 3 beranak je yang makan.Kalau buat buah melaka akak tak suka letak colour artificial..akak guna pandan yg diblend...selain mendapat colour alami pandan , baunya pula harum sekali :-)


BAHAN-BAHAN :
  • tepung pulut
  • 4 helai daun pandan atau pewarna hijau
  • air secukupnya
  • gula melaka (dipotong dadu)
  • kelapa parut (putih sahaja)
  • garam 

CARA-CARA :
Blend daun pandan dengan sedikit air(tapis)

Campurkan  tepung beras pulut dengan air pandan,sehingga       menjadi doh.

Gentelkan doh sebesar biji guli dan isikan gula melaka ditengah-tengahnya

Sementara itu jerang air di dalam periuk.
 
Masukkan bebola doh tadi ke dalam air yang mendidih. Bebola timbul apabila masak. Angkat dan salutkan dengan kelapa parut yang telah digaul dengan garam.

Sedia untuk dihidangkan




keep smiling :D




16 comments:

  1. selalu buat onde-onde ni masa tinggal di kg dulu..time bulan puasa, onde-onde adalah kuih yg wajib ada bila bulan puasa.

    kak kasih suka nekbat dok? saya suka sgt tp di KL ni tak pernah nampak pun

    ReplyDelete
  2. sya pun suka buah melaka..

    kat kampung saya, mrk guna tepung pulut campur ngan keledek..

    sedap dan lembut..

    ReplyDelete
  3. kasih, a must kuih for bukak puasa... tp belum berkesempatan nak buat...

    ReplyDelete
  4. kat tempat akak panggil kueh kelopong..pernah dengar tak kak?..hehe
    kueh ni selalu muncul masa bulan ramadhan je kan?

    eh!kenapa lama ssngat ni?akak dah risau dah ni.salah alamat ke?hari tu posmen kat pej pos tu ada tanya betul ke no poskod yang akak bg tu?..akak kata itulah alamatnya..salah poskod ke hah?haiissshhh...!

    ReplyDelete
  5. assalam kasih..nk bust jugsk ls..kebetulan gula kabung aa lagi tu..sedap buat buah melaka

    ReplyDelete
  6. chik na buat buah melaka masa puasa ke-2.. buat 250gm tepung dapat makan sampai sahur..kalau beli kat bazaar ramadan 7 biji , RM 1...

    ReplyDelete
  7. hehehe..saya pun masa hari ke-3 tuh buat onde-onde gula melaka..teringin sgt nak mkn...rupanya kak kasih pun teringin skali ;)cuba akak gantikan gula melaka tuh pd coklat..pun sedap jugak ;)

    ReplyDelete
  8. x sabar nk blk kg ni.. buah melaka yg mak buat sedap..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum,
    Sedapnyaaa buah melaka tu, saya suka makan, tp tak pernah buat lagi...
    Bila masuk ke mulut tak terasa, sekejap aja dah selesai

    ReplyDelete
  10. ini pun kegemaran tuan teri tuanku, huhu hantar sikit pada tuan teri boleh...yum yum!

    ReplyDelete
  11. tak dpt lagi mkn buah melaka ni..
    nk bli kat param takut cam tak sedap la , basi la..
    nak tunggu blk kg lambat lagi...

    best jugak kan klu dpt buat sendiri..tp mkn sorang agak2 buat 3 bijik je cukup tak :)

    ReplyDelete
  12. sedap ni kak, dulu nenek saya rajin buat, sekarang dia dah tak larat dah...huhu..

    ReplyDelete
  13. akak membuatkan sy teringin nk buat kuih ni la..petang nanti nk buat la...sedapnya! nani pon suke yg guna warna drp pandan je...tak suke kaler pelik2 tu..

    ReplyDelete
  14. ahkakkkkkk...suka tunjuk makanan best2 tau. Nak la try rasa sikittt... :)

    ReplyDelete
  15. kueh peberet saya ni.. bahan2 yg mudah didapati dan senang juga utk disediakan...

    ReplyDelete
  16. kak aya
    akak suka nekbat tapi kat KL tak pernaj jumpa. Akak ada n3 cerita pasal nekbat...tengok kat sini ye

    http://kasihredha.blogspot.com/2011/02/kuih-nekbat.html


    sal
    sure sedapkan...ada rasa keledek :)



    kak rose
    buat sendiri puashati sikitkan kak...kalau beli kadang2 keras..kadang2 kelapa dah bau mcm basi je :)


    kak anymz
    oh ye ke...tapi mil akak panggil buah melaka juga.


    kak erna
    kalau buat sendiri puas makan kan kak :)


    chikna
    harga kuih muih thn ni agak mahal kan chikna...tp kalau ok takpe..kdg2 tu terkena juga yg tak sedap :(



    siti haslinda
    ohh good idea tu lin
    anak2 sure suka yg ada coklat :)



    nureen
    masakan ibu tiada tandingannya kan :)



    wattie
    memang sekejap je...ngap2 dah habis :)



    hanis
    boleh2 nanti beta pos untuk tuan teri yer...hihi



    illa
    kalau sorang2 buat sikit je cukupkan. Kalau lebih hantar kat akak...akak sentiasa sudi menerima...hihi



    wahida
    kat param pun banyak jual kan..tp kalau buat sendiri boleh mkn puas sikit :)



    nuwairani
    nanti buat ye..best2



    mraharis
    opppsss pose dik...hihi



    secangkirmadumerah
    betul tu...akak dan family suka kuih ni :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...