Saturday, 6 August 2011

Puding Sagu Gula Melaka



Hari ni akak buat puding sagu ni untuk iftar...cuma sempat dan larat buat kuih je. Lauk beli je lah. Kalau masak lauk ..kuih pula kena beli. Akak cuma mampu masak satu benda je satu hari...bukan tak sempat tapi cepat penat bila berdiri lama-lama....mulalah sakit pinggang..sakit kaki.


Seperti biasa buat kuih ni cukup-cukup je untuk kami bertiga.Takut tak habis..membazir je kan. Tadi adik akak (adik nor) singgah kasi martabak so akak kasi dia sikit puding sagu ni. 


Akak tak guna santan...akak guna susu evaporated.



bahan bahan

sagu
gula melaka 
pandan
satu tin susu evaporated/sejat


cara cara

masak gula melaka & daun pandan dengan sedikit air hingga pekat.

rendamkan sagu di dalam air selama 20-30 minit

masukkan sagu ke dalam periuk berisi air ,masak sagu sehingga kembang dan pekat/kental.

ketepikan dan sejukkan.

campurkan gula melaka dan susu cair tersebut ke dalam bekas yang berisi sagu tadi.

siap untuk di makan.





keep smiling :D




18 comments:

  1. rajin kak kasih ni...mcm2 resipi.

    ReplyDelete
  2. saya jarang masak puding sagu..inilah baru tahu camne nak masak sagu tuh..

    memang sedap makan-makan di samping menu lain yee....

    ReplyDelete
  3. assalam kasih..sedap ni..akak selalu beli..tapi beli satu je...yang lain kurang makan..

    ReplyDelete
  4. wah, pagi2 ni tengok sagu gula melaka boleh buatku telan air liur..sabar..sabar..;)

    ReplyDelete
  5. Sedap puding nie kak...cikgu tie pernah makan sekali, kawan kat sekolah bawa.... tapi guna santan tak guna susu.

    ReplyDelete
  6. selalu guna santan kak..hem kali ni gula susu sejat ye kak..pasti lg sedapkan..mohon cuba resepi ye kak..

    ReplyDelete
  7. Salam kak, petang nanti nak buat juadah apa? Saya kirim pinggan boleh?

    ReplyDelete
  8. sy ada jugak buat menu ni...tp belom uplod lagi...penyakit M dh datang...hihih

    ReplyDelete
  9. waduhhh terkedip kedip mata nengok sajian puding sagu kasih. ringkas sungguh & yg chekiah brkenan sgt sbb x guna banyak bahan..i like..ckiah nk cuba gak rasa2 nyaman tekan wak2 puasa2 ni. tks kasih share resepinya..nk tanya >> sagu dlm pic tu kasih ltk kaler merah ker?

    ReplyDelete
  10. aslmkm kak...slmt berpuasa hrni...ape menu hrni pula?
    akk,ape saje resepi akk,smuanya yg dil suka...dn hrni bace pla tntg puding sagu ni..my feveret juga..tapi sini xde sagu....kena tunggu kwn2 mai sini,brulh kirim...huhuhu....
    jaga kesihatan kak....:-)

    ReplyDelete
  11. emm....sedapnye masuk tekak ni...pakai susu pun sedapkn kak

    ReplyDelete
  12. deliah's deli
    betul tu...mudah je buat :)


    kak aya
    mampu masak satu benda je sehari..dok larat :)


    sal
    senang je sal...cuba le :)



    acik erna
    wsalam kak
    saya pun selalu buat sikit je kak :)


    zaila
    sabarrr...hihi



    cikgu tie
    guna santan pun sedap gak cikgu :)



    anitaare
    sila2...nanti cuba ye :)



    hazila
    boleh2...akak pun nak kirim mangkuk juga..hihi



    sue
    nanti raya balik Trganu ke?



    nuraiwani
    kalau penyakit M dtg kena cepat2 makan vit R


    chik kiah
    akak guna sagu yang memang dah colour merah :)



    ummi khalish
    thanks Dil
    oh kat sana tak de sagu ye..



    ida
    akak guna susu sejat je ida :)

    ReplyDelete
  13. warna menawan, macam mudah nje nak buat dan pasti sedap kan.. aarrggghh terliur dahh...

    ReplyDelete
  14. eee..dapnya..stok semua ada kat rumah boleh buat bila2..hihi
    tp kena buat dlm kuantiti sikit ler..dua org je ..huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...