Saturday, 20 August 2011

Puff Sardin

Teringin nak makan karipap sardin sebenarnya.Tapi mana le sempat nak buat kan...balik kerja dah le rushing.
Nasib baik ada ready made pastry jenama Kawan ni. Senang je. Tumis je sardin tu ala kadar dengan bahan yang ala kadar juga...masuk oven...taraaa siap sudah.

Ni resepinya ye..

Bahan-bahan:
1 tin  ikan sardin (tin sederhana)
3 ulas bawang putih * hiris
3 ulas bawang merah *potong kecik2
5 biji cili padi - hiris
Garam secukup rasa
1 pokok daun sup *hiris halus
1 biji kuning telur
minyak untuk menumis



Cara-cara:
  1. Panaskan minyak dan tumis bawang merah, bawang putih dan cili padi sampai wangi.
  2. Masukkan isi ikan sardin yang telah di hancurkan dan dipisahkan dari sosnya 
  3. Masukkan garam 
  4. Masukkan daun sup dan  kacau hingga masak.
  5. Letakkan inti sardin yang dimasak tadi atas sekeping puff pastry, lipat dua dan tekan tepi-tepinya dengan garfu. 
  6. Sapu kuning telur pada permukaan puff dan cucuk sikit dengan garfu.
  7. Bakar sampai kekuning-kuningan.


Semalam abang (anak sulung) yg. berada di Mesir sana, tag kat akak gambar masak lemak cili api ketam melalui FB yang berjaya dia masak...hihi..nasib le kau ketamm :)

 masak lemak ketam yang berjaya Abang masak..
Abang memang rajin menolong. Bila dah jauh dari family...tak lah kekok masuk dapur.
Duduk jauh kena pandai2 le bawa diri :-)
miss you Bang.



keep smiling :D




14 comments:

  1. akak cakap pasalkaripap sardin, tetibe teringat balik projek karipap tak menjadi2 lagi saya ni. brapa kali nak buat inti, asik tertunda je.. haishh tak leh jadi. nak kena buat gaakkk

    ReplyDelete
  2. msk lemak ketam tue teringin plak bila tgk nyum3x...

    ReplyDelete
  3. Selamat pagi Kasih,

    sahur apa pagi ini?

    nampak rangup & lembut je puff sardin tu, memang sekarang ni banyak benda (makanan)yang memudahkan kerja kita, jimat masa & tenaga... sedap lagi, dan dijamin menjadi!

    ReplyDelete
  4. wahhhh pandainya anak kak kasih masak sendiri, masak lemak lagi tu....untunglah kak kasih sebab anak lelaki rajin menolong.

    ReplyDelete
  5. kak..saya suka sangat curry puffs sardine. Hubby suka beli yang kat Bandar Baru Sungai Buluh. Saya boleh habis kan 5 keping sekali kak..heee

    ReplyDelete
  6. assallam kasih.tu le untungnya anak bujang bila rajin menolongkan..bila dok jauh..pandai buat sendiri.

    ReplyDelete
  7. salam K.Kasih...bln puasa nie puff pasty xsempat nk naik umah atie..hihi.
    Terima kasih singgah di blog atie..awalaupon tuan umah senyap sunyi..udah bersawang.
    pandai anak bujang tue masak..sok2 berjauhan ngan mamanya..blh la msk sendiri.Untung klu buat menantu nih..hihi

    ReplyDelete
  8. jeles betol sy dgn org yg beli puff pastry jenama kawan ni. kite kt cni belom pernah jumpa lagi puff pastry...aduh...nk buat sendiri, nk kene cari pastry marjerin pulak...

    ReplyDelete
  9. arrrr sedapnye!

    sy buat pulut mangga :D

    ReplyDelete
  10. sedap plak nampak puff sardin akak... teringin laah plak..

    ReplyDelete
  11. hehe ada puff pastry tu senang kaan kak.. sumbat sardin n bakar..

    menjadi elok nampak masak lemak tu.. kira cekap lah dia di dapur.. :)

    ReplyDelete
  12. bukan tak suka, suka bila tgok mcm2 foto masakan kat blog kekawan..tapi, akak ni kalau lihat, terus rasa nak jam tu jugak! adoiii...parah penyakit akak nih.

    ReplyDelete
  13. tak menang mulut saya tengok ni kak...



    hehehe..

    ReplyDelete
  14. izzah
    go izzzah go..
    selesaikan projek tertinggal itu.. :)


    nureen
    tu anak bujang akak yg masak :)


    amie
    selamat pagi

    sahur sambal telur..sambal ikan..ishh semua sambal..baru perasan hihi
    Betul..cepat & dijamin menjadi :)



    kak aya
    anak akak tu memang suka mnolong jadi sekarang senang sikit le..dia kat egypt skrg ni :)


    yan
    memang suka betul tu yan..
    akak pun suka :)


    kak erna
    dia dari kecik lagi saya ajar tolong2 ni kak...baik juga unk dia :)


    azatie
    memang anak akak duk jauh skrg atie..tu dia masak sendiri tu...hihi


    nuwairani
    nanti balik semenanjung borong itu puff pastri byk2.. :)


    kemang
    best nya pulut mangga :)



    chikna
    nanti cuba le...senang je :)



    Lady
    senang bila ada pastry kawan ni...boleh masukkan apa2 je kan :)
    Abg mmg suka masak lemak..tu yg dia berusaha jugak masak tu :)



    hani
    ada positive juga sikap akak tu..
    tak bertangguh2...cuba lah kak, senang je :)



    azrina
    hihi...senang je ni reen...cuba ye :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...