Monday, 1 August 2011

Rendang Kacang untuk Sahur yang Pertama




Sahur pertama akak masak rendang kacang ni. Resepinya kat sini dan sini . Resepi ni akak belajar dari MIL.Bagi kami biasanya untuk sahur tak suka makan yang berkuah-kuah.Cuma makan yang kering-kering dan goreng-goreng jer. Tapi lain orang... lain caranya kan . Mak akak kebetulan ikut bersahur dengan kami. Mak akak pula tak boleh tak de ikan (typical orang Terengganu...hihi). So pagi2 tu bangun goreng ikan untuk bonda :-)


Masak rendang ni simple jer...cuma mengambil waktu yang agak lama untuk rendang ni kering. Akak masak pagi Ahad. 


Sewaktu semua orang bertarawih akak masak kentang goreng dengan ikan bilis...akak je yang tak pergi tarawih sebab awal2 lagi dah "cuti ".

kentang goreng ikan bilis 


P/S : Ahli keluarga makin berkurang dari tahun ke tahun. Abang nun jauh di Mesir. Aqi pula tak boleh balik sebab ada ujian .



keep smiling :D


30 comments:

  1. Lia tak penah makan lagi rendang kacang tu.. blh cuba nanti.. hehe

    ReplyDelete
  2. kak, really miss u.
    tak dan nak blogging.

    waa.. dah cuti awal2 ni.. hujung esok kena cuti lagi la tu.. hehhe..

    selaat berpuasa kak, semoga kita sama-sama mendapat keberkatan dariNya..

    ReplyDelete
  3. ikan bilis tu memang pembuka selera bsahur kan kak! nasi panas. pergh!

    ReplyDelete
  4. Kasih,
    lain orang lain citarasa waktu bersahur ye... kalau bapa mentua kakak, mesti ada ikan pepes, sayur bayam & air kelapa muda...jadi, kenalah ada bekala bertandan2 kelapa di rmahnya!

    ReplyDelete
  5. amboi kak..sedapnya lauk sahur...nk ucap selamat nmpk ank bulan syawallah... ye.sama gak cam saya! hihi..tgh raya pun mcm posa gak.sian kat sakinah.sorang2 posa.

    ReplyDelete
  6. wahh nmpk menarik ni sis.mau cuba nanti.

    sama lah sis..sy pon x suka berkuah2..mkn kering2..laju je...

    sedih kan sis bila bil isi rumah makin bkurang..sy kat rumah pn sorang2..x lepas nk mkn sorang2..tercekik.

    so byk blk rumah mak menumpang kasih...uhuhuhu

    ReplyDelete
  7. Salam kak,
    Selamat berpuasa buat akak sekeluarga moga Ramadhan kali ini membawa seribu manfaat buat kita semua. Saya dan suami tak makan nasi masa sahur, so relax la sikit...

    ReplyDelete
  8. semua nampak sedapppp..gambar pun macam biasa, terbaek. Hehe.

    ReplyDelete
  9. huwaaaaa!! meleleh tgk ikan bilis kentang tu...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum ka..selamat berpuasa...wah,lauk sahur pun dh nampak menraik..lauk berbuka ape ye?hehehe...
    sabar ye..jgn sedih2 ye...biasalah bila anak2 dah besar,rmh semakin kosong..huhu..kami pun sdih ingt family di m'sia...:-(

    ReplyDelete
  11. Assalam kasih..sedap pulak akak nampak rendang kacang..akak biasa masak yang kering macam tu.tapi akak panggil pindang kacang.

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah, menyempurnakan puasa dgn berbuka dgn juadah yg enak utk seisi keluarga..

    kata orang bulan ramadan ini pun sesuai untuk kita meminta maaf di samping amalan2 yg lain.oleh itu sya pun mengambil kesempatn ini ingin Mohon maaf andainya kata tersalah tulis atau kurg menyenangkn di ruangan komen..

    niat hati adalah ikhlas utk ukhuwah semata2

    moga dipermudahkan segala tugasan harian kita di buln rmdhn..ameen

    ReplyDelete
  13. salam kak,
    selamat berposa ya..akak pun suka makan goreng ikan bilis dgn kentang tu.makan waktu sahur mmg berselera..

    psstt..dah sampai belum?

    ReplyDelete
  14. heheh nureen lg la x bgn terus sahur.. x pernah dgr plak rendang kacang.. slalu ayam @ daging ja.. nmpk sedap..

    abg kat mesir sama ngan adik nureen la akak.. kat sana gak thn ke 2..

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum,
    Rasa cam lama sgt tak singgah sini, lappy buat hal lagi huhuhu...
    Selamat menyambut ramadhan almubarak dan selamat berpuasa buat Kasih sekeluarga ya, semuga tahun ini lebih baik dari tahun2 sebelumnya. Nampak sedap sungguh sayur kacang tu...

    ReplyDelete
  16. owhhh...akak dh 'raya' awal nye..hehehhe..mcm lin pg2 lauk sayur masak air tuh la yg selera..hehehhe...sedang cuba utk berpuasa penuh nie..setakat semlm syukur dpt berpuasa penuh..

    ReplyDelete
  17. emm sempoi pun sedap jugak..terutam sekali ikan bilis kentang tu kak..fav tu klu makan dgn bubur @ nasi lemak..hehhee puasaaaa

    ReplyDelete
  18. slm ramadhan kak...1st time tgk rendang kacang kak, aPatah lagi merasanya....

    ReplyDelete
  19. mesti sdap rendang kacang tu..
    bln puasa sunyi tak pe tapi jgn raya...abang (ank) raye ni blik tak..,
    jgn sedih2..bonda ada kt sebelah..

    ReplyDelete
  20. Semua nampak sedap kak..haishhh. Sya yg tak pose ni pun tergugat apatah lagi yg tengah berpuasa tu..hehe

    ReplyDelete
  21. sedapnya menu kak.. kentang bilis tu dapat buat lauk sahur dah cukup selere dah kan..

    ReplyDelete
  22. Lia
    ini resepi MIL...resepi N9 :)
    nanti try ye.



    hann
    miss you too..hugss!!
    Biasanya mcm tu le...awal kena..hujung2 nati kena lagi.

    Amin.




    Byzura
    akak kalau sahur ..makan yg simple2 je By :)





    amie
    kalau akak pula suka minum air kelapa waktu berbuka :)





    chempaka
    tak posa pun macam posa gak kan...bukan boleh mkn sesuka hati..nanti anak tgok..hihi




    greenjade
    nasib baik rumah mak dekat...boleh le mnumpang kasih...sabar ye, tak lama lagi hubby balik :)




    hazila
    amin...thanks.
    klau tak makan nasi...relax le sikitkan :)

    ReplyDelete
  23. mrsharis
    thanks
    masak apa hari ni?




    wahida
    menu paling simple yg akak mampu buat...belakang akak dah start sakit balik...huhu





    ummi khalish
    selamat berpuasa ye Dil..
    masak apa hari ni?





    teratak hami
    hihi...awal2 kita dah cuti :)





    kak erna
    kak...ni resepi N9 kak...resepi yg saya ambil dari MIL...sedap, saya suka :)




    sal
    amin
    maaf juga jika ada terkasar bahasa selama ini :)




    kak anymz
    selamat bposa kak..
    saya suka buek yg simple2 je kak..goreng2 je kalau sahur
    P/S : kak tak sampai lai kak




    nureen
    akak dulu2 pun sama..cuma kenal rendang daging/ayam je.
    Sejak kawin dgn suami baru kenal semua ni..ni resepi N9 nureen

    Adik nureen university mana? anak akak kat Alex





    watie
    amin...selamat berpuasa ye
    ni resepi N9




    siti haslienda
    Lin...tahun ni akak "raya" awal..hihi

    puasa waktu hamil sure lain rasanya kan...take care





    lyn at home
    lauk simple ni sedap bila sahur lyn :)




    ida
    ni resepi N9...sejak kawin dgn husband baru kenal ni semua :)




    ucu
    abang tak balik sebab hari baru balik :)





    mrsharis
    hihi...sorry




    lady
    akak mmg masak yg simple je unk sahur ...tak larat :)

    ReplyDelete
  24. alalalla..ciannya...serupalah kita ya...:)

    ReplyDelete
  25. CT
    kita serupa...huhu
    selmat berpuasa ye :)

    ReplyDelete
  26. kak i x pnh.mkn rendang kacang tu..mcm menarik gak eh..and kentang ngan ikan.bilis pastu taruk bwg besar mmg menyelerakan..mkn dgn nasi panas2..perghhh...;)

    ReplyDelete
  27. maya
    resepi ni resepi mil akak...org n9 :)

    ReplyDelete
  28. kentang goreng dgn ikan bilis tu memang juadah memang pasti kan ada(family sue la) bila sahur..kadang2 tu tak bubuh kentang..simple tapi memang jadi penajam tekak utk makan di awal pagi..

    -selamat berpuasa akak-

    ReplyDelete
  29. sue
    selamat berpuasa sue :)

    memang lauk2 yg simple jadi pilihan dikala berbuka kan sue.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...