Tuesday, 9 August 2011

Sambal Belacan Mangga + Ikan



Hari ahad tu kami iftar di rumah Abang Zu (abang akak) kat Shah Alam. Bonda suruh akak buat sambal belacan mangga ni. Mungkin bonda teringin nak makan kot. 
Ini resepinya ye...

Bahan-bahan
2 biji cili merah 
3 biji cili padi
sedikit belacan *dibakar
1 biji mangga * dicincang
seekor ikan bakar * ambil isinya
garam secukup rasa
gula secukup rasa

Cara-cara
Tumbuk semua bahan-bahan di atas

Selain sambal belacan ni, akak buat juga onde-onde/ buah melaka untuk di bawa kerumah abang akak tu.Tak kan bawa sambal belacan je kan...hik2

Onde-onde/buah melaka (resepi kat sini) dan sambal belacan mangga + ikan :))

Inn(anak buah akak) tengah sibuk menolong menghidangkan makanan. Thank you Abang Zu dan Kak Pah...lain kali jemput le lagi :-))




Keep smiling :)

17 comments:

  1. kali pertama tengok sambal belacan ikan ni...boleh cuba sabtu ni hik hik

    ReplyDelete
  2. sedapnyer sambal mangga tu...pernah buat letak ikan masin, pun sedapp..seronok gather2 adik beradik bukak posa kn..

    ReplyDelete
  3. Pepagi dah tengok sambal belacan .. huk, huk .. terliur la kak :-)

    ReplyDelete
  4. sambal belacan mangga tu mak mertua saya selalu buat kak..
    sedapnya kak..telan air liur saya dibuatnya...huhu...

    ReplyDelete
  5. sedapnya sambal mangga ikan tu...terkenang arwah nenek, dia selalu buat sambal ni masa bulan puasa

    ReplyDelete
  6. Tumbuk mangga dan ikan tu, kasar-kasar je kut.. tentu sedap banget, tambah pulak makan ramai-ramai.. fuh!

    ReplyDelete
  7. sedapnyaaa...tuan teri sokmo terliur kalau berkunjung kat sini, i likeee...

    ReplyDelete
  8. Alin suka sambal belacan Mangga Kak Kasih...makan camgitu pun okey..

    ReplyDelete
  9. salam ramadhan...

    cantiknye rumah!

    ReplyDelete
  10. kak aya
    boleh letak ikan masin(bakar) juga :)



    Ida
    betul..letak ikan masin pun sedap.
    Kat Kg akak panggil sambal bulu..hihi..namanya tak glemer lansung.



    teratak hami
    kalau ada sambal belacan ..mkn pun bertambah2 :)


    wahida
    pedas2 masam :)



    chikna
    asal dari Pantai timur ke?



    NM02
    nanti buat ye :)



    che mid
    betul tu..just tumbuk kasar :)



    alinac lover
    thanks singgah & follow :)



    hanis
    beta suka sangat makan jagung kat jepong...lemak manis gitu..terkenang2 sampai loni :))



    nureen
    jemput2 :)



    alin
    makan camgitu pun ok juga kan :)



    sue
    selamat berpuasa juga

    ReplyDelete
  11. sedapnye sambal belacan tu...
    ucu baru dapat mkn onde2 semalam...

    ReplyDelete
  12. 1st time dgr sambal belacan ikan + mangga plak tu.. terus perut bunyi.. kreatif sungguh le kak kasih ni.. next time blh saya cuba plak :)

    ReplyDelete
  13. yanti
    kat kampung akak sambal ni dipanggil sambal berbulu(hik2 lucukan nama nya)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...