Friday, 14 October 2011

Bonda Menangis kerana Blog

Sejak ayahanda meninggal...bonda lebih selesa tinggal di kampung walaupun kami cukup risau tentang keselamatan beliau. Suatu hari rumah bonda telah dipecah masuk oleh pencuri jahat...sejak itu bonda trauma dan mau mengikut kami tinggal di KL. Kadang-kadang kesian juga...tentu bonda bosankan. Sebab jauh dari kawan-kawan dan rumah.

bonda


Suatu hari tu akak kasi le bonda tengok blog adik , kakak, anak-anak dan anak buah akak. Bonda baca penuh khusyuk. Tetiba akak tengok bonda menangis....kenapa??? Rupa-rupanya terbaca blog adik nor (adik bongsu akak)...begini tulisan adik nor...


Ayahku 


Selalu aku teringin untuk menulis tentang beliau..
Malah, sudah banyak draft yang aku karang tentang beliau.. Tapi, xpernah di publish... Kerana, draft itu tidak pernah ada penghujungnya.. Bukan kerana aku tidak tahu untuk menutup penghujungnya.. Tapi,kerana aku tidak pernah ada daya untuk menghabiskannya.. Air mata sentiasa tumpah saat aku menulis tentang beliau.. Air mata tidak akan berhenti selagi aku tidak berhenti menaip.. Kesudahannya...aku biarkan saja draft itu berhabuk... Tapi, setelah membaca sebuah blog kekandaku.. Aku teringin membuka kembali draft2 yg sekian lama aku simpan.. Wahhhh..bercucuran lagi air mata jatuh ke pipi.. Tapi, aku nekad..menghabiskan ape yg perlu dihabiskan.. Segala memori dan kenangan aku tentang dia akan aku terbitkan.. Segala draft yg ku karang sejak setahun lalu, akan aku kongsikan.. ayahanda..aku sungguh rindu padamu....huhuhuhuhuhu..






20.08.08 (Wednesday) - 6.05pm 
Hari ni dah hari ke tiga bekerja di Klang.. Wahhhh~~~sungguh buzi suasana di ofis ni.. Sungguh terasa kurangnya ilmu berbanding senior2 yg lain.. Apapun..akan aku cuba untuk menempuhinya.. Hermmm..tetiba terasa rindu pada ayahanda. Ayahanda xsempat tgok aku kerja kan? Sangat2 bersyukur, Bonda masih sempat melihat aku bekerja..heheheh

Ayahanda, adik nor dah pun bekerja..
Ayahanda, 3 hari yg lepas..adik nor dah jd tunangan org..hehehehehehehehe Banyak betul benda berlaku bulan 8 tahun nih..hehehehe Minggu depan,adik nor akan konvo.. Sedihnya rasa ayahanda xdapat tgok adik nor konvo... Sangat2 berharap...ayahanda dapat bersama adik nor.. Meraikan hari-hari yg paling indah dalam hidup adik Nor...


(di petik dari diary tahun 2008...belum berblogging waktu tu..)




12.5.09 ( Tuesday )
Selamat Hari Jadi ayahanda..Al-Fatihah.. Rindu sgt2 kat ayahanda hari ni..terasa sgt2 sayu.. Hari ni hidung sgt saket..resdung.. Rindu bertambah2 dekat ayahanda.. Bila mengimbas memori dgn ayahanda.


Masih teringat lagi dulu, Kalo gatal2 hidung jer..terus duduk kat ayahanda. Ayahanda gosok2 kepala sambil bace2 doa... Rindu...sangat2 rindu..huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhu 
(Draft terhenti di situ..xde idea untuk penutup)


pic dari google





19.5.2009 (Tuesday)


Bermacam2 benda yang perlu diselesaikan... Bermacam2 benda yg datang mencabar... Sungguh aku perlukan kekuatan saat ini.. Rasa rindu pada ayahnda x dapat di kawal... Sayu bila memikirkan..ayahanda xdapat mewalikan aku nanti.. Sayu sgt... (Terhenti di situ juga)





16.12.2009 (Today)

Pipi dah dibasahi dgn air mata saat ini.. Rindu dtg bertimpa2.. Sungguh satu persatu kenangan muncul di ingatan.. 5 tahun berlalu... Tapi,sayu itu tetap ade bila mengingati ayahnda.. Ayahanda, tenanglah kau di sana.. Semoga rohmu di cucuri rahmatNya selalu....






Itulah tulisan yang menyebabkan bonda bungkam bersama air mata bercucuran. Akak yakin bonda juga sangat-sangat rindukan ayahanda (begitu juga akak...sangat2 rindu pada ayahanda). Al Fatihah.

P/s : akak tak pernah kasi bonda baca blog akak...hihi


keep smiling :D


28 comments:

  1. Alahai sedihnya bila kehilangan insan yang kita sayang ... banyakkan berdoa untuk arwah, insyaAllah doa dari anak2 yang soleh akan sampai kepada arwah.

    ReplyDelete
  2. assallam kasih..sebagai anak kita memang sentiasa rindu.
    AFatihah.

    ReplyDelete
  3. Salam, elok juga kasi dia baca blog kita.. boleh share perasaan yang kitapun tak tercerita pada bonda. Che Mid pasti dia akan tambah sayang pada adik selepas baca blog tu... sayang bonda..

    ReplyDelete
  4. Al-fatihah buat ayahanda akak.. moga rohnya aman di sana.. mmg sedeh baca n3 petikan dr blog adik akak..

    ReplyDelete
  5. semoga arwah ayah akak di tempatkan di kalangan org2 yg soleh dan AMAN di sana....sedeyyyy

    ReplyDelete
  6. Al-fatihah untuk ayah akak & arwah bapa mertua saya juga..ibu & bapa lyn masih ada di johor..rindu kat mereka,tapi bila baca blog akak,lyn terus rindu pada bapa mertua..maklumlah 4thn seblm pergi, dia tinggal dgn lyn..lin&suami mandi & tukarkan lampin dia,,byk dugaannya tapi rasa macam masih blum cukup baik melayannya,..

    ReplyDelete
  7. saya yg tadek ape2 kaitan pun boleh rase sedih:( moga Dia tenang di sana..

    ReplyDelete
  8. al fatihah buat arwah ayahnda kak kasih
    bercucuran jugak air mata saya keluar ni...sayu bila baca entry adik aka tu

    ReplyDelete
  9. Terharunya , saya juga terasa kesedihannya...

    ReplyDelete
  10. Ya ALlah kak..bercucuran air mata masa baca luahan tu...tika ini juga masih merebes...
    Al Fatihah utk ayahda akak..

    ReplyDelete
  11. bonda rindu tu..
    puluhan tahun bersama dgn
    en husbandnya..tentu bnyk kenangan terpahat..

    pandai2lah mghiburkn hatinya..

    ReplyDelete
  12. sedih jugakkk... huhu semoga kita semua berada dalam lindungan-Nya selalu...

    ReplyDelete
  13. akak, sedihnya baca coretan ini...adik akak senasib mcm saya juga. dulu selalu juga saya berkata begitu pada diri saya tapi masa tu tak ada blog utk diluahkan. Kita sama-sama berkongsi kehilangan org yg kita sayang kak semoga arwah tenang disana...InsyaAllah..amin.

    ReplyDelete
  14. Teratak hamo
    Amin...thanks


    acik erna
    wsalam kak
    rinduuuuu sgt2


    che mid
    adik nor memang menjadi kesayangan kami :)
    sebelum ayahanda 'pergi' selalu berpesan agar jaga adik nor baik2 :)


    nureen
    thanks nureen


    Lady ayu
    thanks ayu



    Lyn
    banyak pahala jaga org sakit kan..semoga Allah membalasnya :)


    maya
    thanks maya



    zarin
    thanks zarin
    ayahanda selalu dihati, beliau adalah ayah yg paling baik :)


    Amy
    adik nor adalah anak bongsu yg sgt2 manja dgn ayahanda...so memang sgt2 terasa kehilangan ayahanda :)


    ucu
    ayahanda adalah seorang bapa, guru, kawan, teman bermain,pemberi semangat, pelindung dan segala2nya :)

    ReplyDelete
  15. sal
    waktu tahun pertama kehilangan ayahanda, bonda sangat2 kehilangan.



    hanis
    amin
    thanks


    nieza
    amin...thanks
    kadang2 akak masih terasa ayahanda masih ada.

    ReplyDelete
  16. sedihnya kak
    menitik air mata saya..
    terasa juga rindu pd arwah ayahandaku.

    yg best ttg blog ni...kita boleh imbas kembali apa yg kita dah tulis...sedih kan.

    ReplyDelete
  17. auni
    al Fatihah



    Leez
    kalau kita tak tulis...kita akan lupa perjalanan hidup kita..
    nanti anak2 boleh baca :)

    ReplyDelete
  18. Salam kak..alfatihah utk arwah ayah akak dan arwah ma Liza jugak..perit dan pedih bila kita kehilangan org yg paling kita sayang kan..perginya mmg tiada ganti..

    ReplyDelete
  19. Salam kak..lupa pulak, Liza follow akak yer..nnt jemputlah ziarah dapur Liza yer..

    ReplyDelete
  20. Liza
    thanks liza
    akak dah follow liza

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum,al-fatihah utk allahyarham ayah akak..semoga rohnya dicucuri rahmat..(sedih...huhuhu)

    ReplyDelete
  22. ummikhalish
    wsalam
    amin...thanks dil

    ReplyDelete
  23. smoga roh ayahnda akak tenang2 & diklgn org beriman selalu di sana..Al Fatihah utk beliau

    ReplyDelete
  24. green jade
    amin...thanks ye
    miss you le dik
    dah lama tak berblogging ye :)

    ReplyDelete
  25. saya pun anak yatim....al fatihah utk mrk

    ReplyDelete
  26. Al-fatihah buat ayahanda akak..seperti bonda, saya juga turut sedih dan mengalirkan airmata bila membaca catatan adik akak..

    ReplyDelete
  27. so shy lady
    thanks lady


    anitare
    cinta bonda pada ayahanda sgt le besar :))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...