Monday, 12 December 2011

Aktiviti di Hari Minggu



Pagi minggu seperti biasa aktiviti mengemas rumah..menyapu dan mengemop habuk yg dah tebal. Incik husband pula bertugas membeli sarapan pagi...nasi berlauk dan nasi kerabu.


Adik punya...nasi kerabu + ikan celup tepung


Nasi berlauk (ikan tongkol) untuk ummi dan abah.


Lepas tu projek, mengganti tanah...dan menukar pasu. Sebelum ni pokok ni kami gantung jer, tapi dah berat kot...dawai dia dah putus. So letak kat bawah je lah.

Pokok ni asalnya sebagai anak angkat je...waktu Abang akak kerja kat Dubai kami tolong jaga. Bila abang akak dah balik semula ke Malaysia...dia tak ambik balik sebab dah sesuai kat rumah akak katanya...hik3

pokok ni pun kami ganti tanah baru ...sebab dah hampir kering...kekurangan kasih sayang :)

Bila ada orang Bangladesh datang  potong rumput, rasa selesa sikit...tak de le berserabut dan berserabai sangat halaman akak. Bila dah bersih...rasa macam nak bersarapan kat halaman jek...hik3

Lepas tu aktiviti memasak rendang pula....seperti biasa kalau masak rendang, dah malas nak masak benda lain dah..sebab masak rendang ambik masa yang lama (alasan).

Buah-buahan yang sempat di beli hari ni....pisang dan persimmon(pisang kaki)
ada orange kecut di sebalik pisang tu...orange tu dah lama ...tak de sapa nak makan.
Akak suka persimmon ni.

11.12.11 merupakan tarikh pertama memakai spek.
Sejak dua menjak ni asyik fening2 jek...doktor menasihati agar check mata. Setelah di check...memang kena terima kenyataan...yang mata ni dah tak muda lagi walaupun orangnya sentiasa ferasan muda...ahaksss.


keep smiling :D


31 comments:

  1. Kak,
    Rajin cik abang akak tukarkan tanah kat pasu. Ke selama ni memang dia yang jaga semua pokok2?? ... hehe

    ReplyDelete
  2. Selamat pagi Kasih,
    nampakluas halaman rumah Kasih, pokok2 yang ditanam pun cantik2 belaka...bolehlah lepak2 situ.

    ReplyDelete
  3. luasnyer laman umah akak...
    best berkebun la gini ekkk

    ReplyDelete
  4. salam kasih...liza terliur tang rendang tu...hihihi

    ReplyDelete
  5. salam kak, baru ada kesempatan nak jenjalan skit hehe.. akak sihat?
    cantiknya halaman akak, redup ngan pokok2..

    ReplyDelete
  6. ahakkk..oppppp dah pakai cermin mata?

    ReplyDelete
  7. bestnya halaman rumah akak....mmg rasa nak guling2....mesti sejuk....bestnyaaaa.....

    ReplyDelete
  8. aduiiii..sedap nya kak nasi kerrabu tuuu..

    selesa ye kak bial hilang serabut mabut ni...hee rajin akak..

    ReplyDelete
  9. Bibu pun, semenjak 2 menjak asyik ngadap computer je, dah mula rasa fening2 mata..

    ReplyDelete
  10. persimmon...!!! lama betol tak makan..

    eekk sis.. itu pokok langsuwir tu, takot la nak simpan pokok hantu tu.. my fren kata pokok tu berhantu.. ngeri laaa..

    ReplyDelete
  11. teratak hami
    memang suami akak yg suka gardening, akak tolong2 je :)

    amie
    cuma hari minggu je sempat menikmatinya amie...hari kerja, mlm baru sampai rumah.



    pretty ryna
    nasi kerabu ni akak beli je...rasa dia not bad...ok lah :)



    lady ayu
    cuma hari minggu je sempat nak nengok2 bunga...hari kerja tak sempat :)


    liza
    rendang nogori 9 :)



    Lady of leisure
    wsalam...aman sihat? teringin sgt nak tengok pics terbaru :)

    Garden akak ni tak terjaga sgt..nasib baik ada bangladesh yg tolong potong rumput...kalau tak..huhu



    mawar
    saja jerrrr....hihi



    norhayati putri
    pernah kami anak beranak mandi hujan kat laman rumah ni...hihi



    yan
    nasi kerabu beli yan...sedap jugak le :)
    serabut tu yg tak tahan tu :)



    bibu
    agaknya terlalu byk BW kot...hihi..suami akak pun cakap mcm tu gak :)



    mulan
    oh yeke? akak tak tau pun..
    so far tak de apa2 pun
    harap2 ok

    ReplyDelete
  12. kasih..sama ngan acik..suka sangat makan persimmons
    acik dulu umur 30'an dah rabun dah..sampaikan orang kedai tu tanya umur..rasa tak percaya sebab dia kata..kalau power rabun macam tu untuk orang yang dah berumur 40'an kata dia..tapi itu dulu..sekarang ni memang dah patut pun he he

    ReplyDelete
  13. amboi kak..rajin nye..mesti banyak kolestrol turun ni..w/pun pagi2 bersarapan berat...
    kalau rumah kita dekat dah lama bunga2 kt rmh ucu ni ber'ibu angkat'kan akak...

    ReplyDelete
  14. seronoknya tengok berkebun2 di halaman rumah..sihat tubuh badan, banyaklah kelori terbang..

    tpi tak bole handle tengok nasi kerabu tu..klu saya mau 1 setengah bungkus makan setelah berpenat lelah..

    ReplyDelete
  15. mmg sesuai kak dok di laman smbil makan2...sejuk pndangan mata:) bestnye kak,baru skang kene pakai spects..saya dari umur 14thn & adalah sgt menyesal sbb x jaga mata betul2 dulu..huhu..

    ReplyDelete
  16. cantik laman.. aduss nasi kerabu... rindu yg mak buat huhu

    ReplyDelete
  17. walaweh..luasnya halaman rumah akak..leh buat filem hindustan..kekeke

    ReplyDelete
  18. alahai kat tempat akak ni nak kena tunggu bulan posa barulah jumpa nasi kerabu ni hah..terliur di buatnya ni kak kasih ku sayang oi..huhu

    ReplyDelete
  19. suka makan nasi kerabu dgn lada solok, yummy. Saya pun dah ada tanda2 rabun dekat tapi masih berdalih utk pi cek mata huhuhu..

    ReplyDelete
  20. acik erna
    persimmon tu sedapkan kak...kadang2 rasa mcm ciku pun ada juga(iras2)

    tu lah kak..first time pakai...rasa semacam jer :)


    ucu
    boleh2..bawa sini biar akak jadikan anak angkat...hihi



    sal
    makan pagi kenyang sampai petang :)
    sesekali breakfast berat mcm ni ok lah kan...kalau tiap hari bahaya :)



    maya
    maya pakai glasses jugak ye.
    Akak terpaksa menerima kenyataan...mata dah tua...hihi



    nureen
    mak buat lagi sedap kan nureen




    bui
    hihi...nyanyi2 sambil guling2 ye..



    kak anymz
    kat sini tiap hari pun ada jual kak...untuk breakfast :)



    sudipvssenduk
    kena pergi check...kadang2 kita ingat kita penat padahal mata yg buat kita penat sebenarnya :)

    ReplyDelete
  21. Suka tengok pokok dalam pasu tu. Cantiknya halaman rumah kak kasih. Sure rumah banglo nih !

    ReplyDelete
  22. bestnyer tgk halaman umah akak...saya pun suka mkn buah pisang kaki tu kak setiap hari wajib ambil 1 biji sehari:Dsaltur

    ReplyDelete
  23. menjadi 2nd bunga tu
    mil ati ada bagi tapi
    tak menjadi mcm akak lah :)

    ReplyDelete
  24. wah best pokok tu dpt mak n ayah angkat yg baik he..he..

    kcur liur nngok nasi krabu tu alahai

    takpe la mt je tua yglain2 muda lg kan hahaha

    ReplyDelete
  25. kak.. beso halaman rumah tu.. boleh main kejor2 dan guling2 atas rumput.. ala2 filem hindustan tu.. poko2 pun cantik.. mcm dlm taman botani..

    ReplyDelete
  26. oh tidakkk dedua menu tu feberet saya wuwuwu... cantik la pokok tu nampak unik... lawanya halaman rumah, i very likee...

    ReplyDelete
  27. Salam,
    Kita leh geng la mcm ni sbb saya pun suka tanam pokok, lagi suka klu dpt berkelah kat dlm taman sambil tgk ikan berenang....nyamannya terasa.

    ReplyDelete
  28. rozita
    halaman rumah akak biasanya berselerak dgn rumput sebab x sempat nak kemas...sesekali org bangladesh dtg potong rumput rasa syok sangat.



    nieza
    kat sini kadang2 mahal...kadang2 murah...sedapkan :)



    atie
    akak punya pun sebenarnya kering gak...baru di belai balik :)



    so shy lady
    anak angkat kurang kasih sayang sebab mak ayah tak de masa...hihi
    mata je yg tua...setuju2...haha



    yanti
    sempit je sebenarnya
    dlm gambar nampak luas pulak .



    hanis
    sure tuan teri rindu pada nasi kerabu dan nasi belauk tu kan :)



    wattie
    kat rumah akak cuma ada ikan guppy bela dalam pasu...sebab nak elak nyamuk.Dlm pasu tu ada pegaga hiasan tu :)

    ReplyDelete
  29. cantik pokok-pokok rumah kak kasih...rajinnya suami kak kasih....

    halaman pun nampak kemas terjaga..

    ReplyDelete
  30. kak aya
    waktu berserabut dah tentu akak tak snap gambar hihi
    Jgn puji lebih2 nanti suami akak ferasan pulak :))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...