Thursday, 22 December 2011

Apam Balik



 Hari minggu akak suka beli apam balik ni untuk makan petang, kalau tak masak apa-apa le. Waktu kecik akak selalu beli apam balik ni kat Kedai Esah ( glamour kan nama kedai tu ). 



Kalau di Terengganu nama dia Apum...hihi...akak tak tipu...memang itu namanya. Kalau di Bandung, nama dia bertukar jadi martabak manis.

Selalu berangan nak buat sendiri...tapi hingga kini belum tercapai....kalau buat sendiri boleh le taruk jagung melimpah ruah dan letak kacang banyak-banyak...sekadar angan2 ..harap maklum :-)



keep smiling :D

adik & abang aqi



20 comments:

  1. Kak Kasih,

    InsyaAllah angan2 akan menjadi kenyataan. Tapi I dkt sg and m'sia cfm mesti tak kuasa nak masak. Main tunjuk aja dah lah. Tak yah kemas dapur lepas tu hehehez. Kalau bonda yg masak lagggiiii lah best. Duduk bersila mkn dkt lantai.....yummmmzzz

    ReplyDelete
  2. kasih..angan angan kita serupa..he he..acik pun dah lama simpan resepi apam balik..tapi tak menajdi apam lagi..
    kalau disini acik suka beli apmbalik pulut hitam..sedap..

    ReplyDelete
  3. kasih, x pe satu nnti angan2 nak wat sendiri apam balik tu akan jadi kenyataan... mmg sedap kalau ad jagung yg melimpah ruah, kacang n butter... sedapnya.

    terasa nak makan lak!

    teringat kawan sorang ni kalau bli apam ni dia nak yg tengah buat tu n mintak bubuh jagung n kacang banyak2... masam menjeling semacam je tukang buat tu!

    ReplyDelete
  4. nureen suka apam balik yg kecik, kat cini 60sen 1.. sedap klau mkn panas2 dh sejuk lembik cikit

    ReplyDelete
  5. saya suka apam balik jugaaa :)
    yummyyy

    ReplyDelete
  6. kuih ygb selalu dibeli kat pasar mlm dulu..tapi bila kt sini, kena la godek2 sendiri huhuuuu
    alah kak,dh ada org jual..beli aja kak

    ReplyDelete
  7. suka apam balik yg kecik2 dan rangup tu...

    ReplyDelete
  8. suka apam balik yg nmpk garing2, pastu byk jagung, byk kacang..perghh!

    ReplyDelete
  9. wah akk, tliur jugak ni...tringat2 plak apam kt psr mlm jln kucing. ada inti coklat, yg pling best inti pulut itam + nyor..wah sdap!

    ReplyDelete
  10. gambar tu nampak menyelerakan..pas ni Bibu kene pegi pasar malam cari murtabak manis...

    ReplyDelete
  11. Kt kelantan panggil apum (apong). Masa blm pindah selalu beli kt pasar mlm kerteh yg inti jagung. Sedappp......

    ReplyDelete
  12. adoooiiiyaaaa.... terliurnya tgk pic apam balik tu.. mmg kesukaan lia tau apam balik ni. p pasar mlm tak sah klu tak beli apam balik.. hehee

    ReplyDelete
  13. Baru nak mengendeng apam balik yang akak buat.....

    ReplyDelete
  14. Anak2 saya suka Apam Balik ni kak. Kalau dapat yg jenis nipis & garing tu, lagi le berebut.is

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum,
    Nampak pun sedap. Saya suka sangat2 apam balik, betul kata akak, klu letak jagung byk lagi sedap

    ReplyDelete
  16. sedapnya apun...
    comenya cawan n piring...

    ReplyDelete
  17. oh Kasih! Kak Amie pernah cuba buat tapi entah jadi apa... berangan nakbuat yang agak nipis, kulit tepinya garing rangup,lepas tu nakbubuh kacang tanah lebih sikit, jagung lebih sikit...alih2 tak jadiapa...ha hahahh sakit ati dapatlah!

    ReplyDelete
  18. anie
    sebab tu le malas masakkan (alasan) sebab semua dah ada kat kedai :))


    acik erna
    saya tengok kak anymz pun dah pernah buat kak...cantik lagi .


    kak rose
    biasanya saya pun suruh tambah kak...tapi kena tambah duit lah...hihi baru org tu tak jeling :)


    nureen
    akak pun suka..rangup je kan :)



    illa
    kalau gi pasar malam misti beli ni :)


    ida
    alasan itu lah menyebabkan angan2 akak tak pernah kesampaian hihi



    sudip vs senduk
    akak pun suka..sedapkan..ranggup jer :)



    maya amir
    bestkan...makan panas2 pulak...perrghh



    SSL
    akak beli dekat rumah je SSL.



    bibu
    sure tak jumpa...hihi



    pendragon
    kalau di sana kenalah buat sendiri nanti :)



    lia
    akak pun sama...kalau gi pasarmalam sure nak beli ni :)

    ReplyDelete
  19. hazila
    nak tunggu akak buat...lama lagi zila..hihi



    teratak hami
    betul tu hami...yang ranggup tu memang sedap :)



    watie
    akak selalu minta tambah jagung dan kacang...tp kena tambah duit le :)



    kak mawar
    daiso mari :)



    amie
    jgn putus asa cuba lagi...tengok blog kawan2 kita...ramai dah buat :)

    ReplyDelete
  20. happy birthday aqi..
    may Allah bless u n ur family :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...