Friday, 30 December 2011

Orkid Pantai



Orkid ni akak ambil di Pantai Bukit Kluang (Besut Terengganu) Tumbuh di dalam semak sekitar pantai tu..diatas pasir dan daun-daun kering. Sungguh mudah membiak dan sangat banyak anak. Pokok ni takputus-putus berbunga walaupun tuan dia tak taruk baja  ;-))

Orkid ni bersaiz mini saja...tapi sangat cantik kalau berbunga . 
Suatu hari nanti orkid ni pasti pupus kerana semak-semak dah mula di bersihkan untuk mendirikan resort.

Bunga ros ni pun jarang berbunga...kalau berbunga tuan dia memang tak lepas peluang snap gambar...hihi


P/S : hari ni mulai rasa tak sedap badan...tekak mula sakit dan hidung pun dah mula berair2 nih.


keep smiling :D






27 comments:

  1. oooo patutlah lama senyap.moga tak melarat

    ReplyDelete
  2. Cantiklah orkid tu. Orkid kat rumah saya ni daun jer makin meninggi, bunga entah bila nak kluar agaknya.

    ReplyDelete
  3. wahhh....cantik sgt orkid ni..tak rugi akak amik tanam sbb mmg cantik sgt, suka tgk...Selamat tahun baru 2012 kak kasih

    ReplyDelete
  4. cantik, kak! klau sy t.reti la nk bcck tnm -tgn pns.sib baik akk ambik sblum extinct, kan. akk, sy slalu amalkn amik vit c redaxon everfercent bli kt farmasi, syukur dh 4 thn t.pnh dmm n slsema..... tp syg, batuk je t.leh lawan

    ReplyDelete
  5. cantiknya orked tu kak... suka tengok tapi xnak tanam, walaupun suka tapi xnak kejam pada tumbuhan, kang terbiar gitu aje...

    ReplyDelete
  6. Cantik nampak orkid tu. Tak sangka pulak bersaiz mini. Kalau tak letak baja pun banyak bunga, ni mesti spesies orkid yang baik punya. Green finger jugak la akak ni

    ReplyDelete
  7. Orkid susah sikit nj jg kan kak...suka tengok tok x pandai bela...:)

    ReplyDelete
  8. cantik orkid tu
    MIL ati suka sgt dgn orkid
    alangkah seronoknya kalau ati
    dapat hadiahkan dia orkid hutan tu
    mesti terhibur hati dia yg sedang
    bersedih....spt yg ati cerita dlm
    n3 hari ini....

    tp kak blog sendiri tak boleh
    letak nama dia :)

    ReplyDelete
  9. salam kak..
    rehat cukup2 kak..sbb minggu dpn nk kena iron baju sekolah adik...

    ReplyDelete
  10. chantek! rajin pulak berbunga ya, tanda gembira la tu dapat tuan baru...

    ReplyDelete
  11. canteknyeeee.. nk buat collection pokok bunga jugakla kt umah baru :)

    ReplyDelete
  12. cantik lah orkid tu..


    kak,

    makan vanila ice cream kak. ubat sakit tekak. McD is the best..

    ReplyDelete
  13. banyaklah spesies tumbuhan yang akan pupus dari muka bumi,anakcucu nanti hanya boleh tengok dalam encyclopedia aje... macam juga sejarah dinousor

    ReplyDelete
  14. Suka dgn setiap gambar yg akk ambil.
    Mas ada komen kt n3 sebelum ni, upenya x kuar kt ruang komen akk ek? blog problem lah kot...:(
    Kak...cmne gambar dlm n3 akk nampak besar dan jelas?

    ReplyDelete
  15. suburnya, sedap mata memandang..
    hijau2..merah2..cantik2..

    ReplyDelete
  16. assalam kasih..acik pun sama..dah dua hari tekak perit dah hidung berair.
    cantik bunga orkid kasih tu..

    ReplyDelete
  17. akak mmg serasi kot bela orkid tu, walaupun x taruk baja dia ttp berbunga jugak!

    ReplyDelete
  18. tuan teyi nak bunga meyah.. eh apa kes ckp pelat haha...

    ReplyDelete
  19. mawar
    badan sangat memerlukan rehat dan vacation *mood mengada2* hihi


    teratak hami
    kalau time berbunga memang cantik kan :)


    ida japan
    selamat thn baru juga unk ida..
    kalau tak ambik suatu hari nanti habis kena bersihkan.


    so shy lady
    akak pun jarang demam...cuma batuk ni paling takut,kalau dah kena susah nak sembuh.



    cheqsu
    akak selalu kejam pada mereka...huhu...walaupun tak taruk baja tapi tetap rjin berbunga.



    rozita
    ni tergolong dlm spesis orkid liar le akak agak...senang je membiak.



    ladysirna
    tapi orkid ni senang jaga...selalu berbunga :)


    atie
    boleh2...kat rumah akak ada banayak :)



    ucu
    betul tu ucu...nak kena rehat betul2...hari ni (sabtu) pun kerja juga, nak buat macamana...huhu



    sudipVssenduk
    tuan baru yg kurang memberi kasihsayang...hihi



    nureen
    orkid ni bersaiz mini, kalau berbunga byk memang cantik.



    illa
    kalau dah masuk rumah baru jgn lupa update :)




    ida

    ReplyDelete
  20. azian
    are you sure? mkn ice cream boleh sembuhkan sore throat?
    nak cubalah nanti....thanks infonya yan :)


    amie
    sayangkan kalau pupus...
    generasi akan dtg sangat rugi



    mas
    akak simpan gambar2 akak di picasa dan edit di sana...try nanti ye. Kalau mas nak tau lebih lanjut add akak di fb kasihredha :)



    zaila
    ok ok...thanks zaila :)



    sal
    kalau berbunga...saat yg paling best...kalau tak kering kontang je halaman rumah tu :)



    acik erna
    musim batuk selsema sekarang ni kak...



    pendragon
    memang tak de masa nak menjaga..balik kerja pun dah mlm...memang orkid ni spesis yg rajin berbunga...orkid liar.



    hanis
    ambik lah bunga itu unk tuan teyi :)

    ReplyDelete
  21. mak papa mifz suko la tnm2 pokok bunga nih...

    ReplyDelete
  22. cantiknya orkid tu kak....harap cepat baik yer kak..take care.

    selamat thn baru 2012 buat akak sekeluarga:)

    ReplyDelete
  23. salam kak kasih sayang,

    masih belum sihat ke?


    selamat menyambut tahun 2012
    jumpa lagi tahun depan di maya :)

    ReplyDelete
  24. papa mifz
    bunga merupakan terapi minda buat akak sepulangnya dari kerja..:)


    nieza
    thanks nieza
    selamat thn baru jiga buat nieza



    ati
    masih belum sihat sepenuhnya...tp tak teruk sangat..selamat thn baru juga buat ati

    ReplyDelete
  25. cantik nya orkid tu kak..
    haa, dah tak akan pupus lg sbb dah ada mekar berbunga di taman kak kasih..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...