Wednesday, 4 January 2012

Bubur Asyura


Rupa paras bubur Asyura Terengganu & Kelantan


 Bahan-bahannya...beras, santan, gula, berbagai jenis kekacang, jagung, daging, rempah dan macam-macam lagi. Bahan-bahan di siapkan oleh bonda. Anakanda cuma pandai makan ajer.

Waktu kecik2 dulu paling suka kalau ada gotong royong membuat asyura ni...
syokkk bila dapat makan waktu panas-panas dan masih cair.

rupa paras tak begitu menarik...hitam manis :)  tapi sedap ooo
Kat atas di tabur kelapa + ikan (macam kelapa nasi kerabu) dan telur dadar.



Kak Pah, Kak Ma & Bonda...mengacau sambil berborak
akak as a photographerrr ajer...hihi

Kami menjayakan projek mengacau bubur asyura ni pada 1.1.12 hari tu.

 Ada acara BBQ jugak


 Little Humyra pun ikut serta menjayakan aktiviti


 Yang memeriahkan suasana...Shahmi, Adik Ma , Irfan & Kamila



 Acara berborak dan makan-makan.




keep smiling



18 comments:

  1. teringinnya nk rasa bubur asyura ni kak lum pernah mkn lagi ni.bestnya ada bbq lagi tu:)

    ReplyDelete
  2. x pernah rasa asyura kelantan & t'ganu.. nmpk menarik :)

    ReplyDelete
  3. Betul kak, dulu dulu selalu buat gotong royong masak bubur asyura. Memang meriah dan best makan masa masih panas panas lagi...

    ReplyDelete
  4. Owh baru sy tahu bubur asyura dr negeri kelatan n terengganu. Warna x penting yg penting rasanye hehe... Kt kg sy bubur asyura warna putih n lebih kurang mcm bubur lambuk gak :)

    ReplyDelete
  5. lama x buat bubur asyura dulu selalu join ajk kt tmn kacau...lenguh tangan hahaha tp hasil lps tu mmg best...sedap

    ReplyDelete
  6. kurang suka sbb byk sgt bhn2nya.. part yg best : dpt berkumpul sedara mara kan.. mkn2 dan borak2 kan kak :)

    ReplyDelete
  7. sedapnya bubur asyura..dah lama tak makan..kat shah alam ni jarang nak jumpa..huhuhu

    ReplyDelete
  8. wow...seronoknya "kaca sugho" ramai2....betul tu kak...masa kecik2 suka sgt bila ada gotong-royong buat bubur asyura ni ramai2 kt rmh atok...berebut2 tadah daun pisang masa tgh cair colek dgn jari makan panas2....indahnya zaman dulu2...paling best bila ditabur dgn serbuk beras tu!

    ReplyDelete
  9. Saya suka tengok gambar mak akak duduk kat tepi kuali mengacau dodol tu...nampak harmoni je satu keluarga. Best kann bila berkumpul satu famili cam ni !

    ReplyDelete
  10. sedapnya bubur ni lady penah makan dulu masa gotong royong kat rumah nenek, betul kak, makan masa cair tu sedap hihi..
    btw, happy new year untuk akak sekeluarga.. moga sentiasa dirahmati Allah dan bertravel berholiday selalu..
    psssst, romanticnya dinner kat resto berputar tu hehe

    ReplyDelete
  11. wah sedap ni, kat perak pun tengok mak sedara pun buat keras kaler ni. kalau johor mmg bubur betul. :D

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah tahun ni dapat banyak asyura walopon takde aktiviti kacau asyura..

    sedaaapppp kan..

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah tahun ni dapat banyak asyura walopon takde aktiviti kacau asyura..

    sedaaapppp kan..

    ReplyDelete
  14. nieza
    kalau kat terengganu dulu...tak payah buat pun takpe...sebab ada je orang yg kasi :)


    nureen
    rasa dia manis nureen


    hazila
    waktu akak kecik akak buat sudu dari daun kelapa unk mkn bubur yg masih cair :)


    mas
    lain tempat lain cara dan bahannya kan mas :)



    lady ayu
    sebetulnya best dpt berkumpul sesama kan :)



    yanti
    betul tu...bab berborak dan dpt berkumpul lebih penting :)

    ReplyDelete
  15. zaila
    kat sini pun tak de..kalau kat kg dulu selalu ada yg kasi kan :)



    pendragon
    kenangan kita lebih kurang sama..bestnya saat2 itu :)



    rozita
    yg bestnya bila dapat berborak dan bercerita :)


    Lady of leisure
    Thanks lady...selamat thn baru juga unk lady.
    Saat2 yg lalu sungguh indah unk dikenang :)



    asmara
    setiap negeri punya cara sendiri unk buat bubur asyura ni kan :)



    fatin
    jooommm...jemput mkn :)



    mulan
    akak sungguh rindu waktu di kg dulu...selalu ada yg hantar suro ni kat rumah...akak boleh makan berpotong2..hihi

    ReplyDelete
  16. ingatkan kek coklat hehehe.. belum pernah rasa lagi bubur asyura dr pantai timur..

    ReplyDelete
  17. salam,

    tak pernah jumpa/makan bubur asyura kaler hitam cenggini. Selalu kaler putih macam rupa bubur biasa tu.

    Yang ni kalo nengok gambar, sekali pandang macam kek pun ada..

    :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...