Tuesday, 17 January 2012

Kaktus & Resepi Kek Buah Kukus



Dah lama tak bercerita pasal kaktus.
Baru berkesempatan letak baja di pokok Kaktus ni ,hari minggu hari tu.  Kaktus ni banyak anak dan mudah beranak pinak...macam ikan guppy akak juga. 

akak bela ikan guppy dlm pasu pegaga hiasan ni sebab nak elak jentik-jentik. Guppy pun mudah beranak pinak juga.


 Kaktus ni pun tahan lama...Kaktus2 lain banyak yang dah mati :(

Pokok Kaktus ni lebih tinggi dari akak, kami incik husband tanam di tanah je...dan ada bunga kuning ni.


cactus telinga arnab (nama yg akak beri)


 

Sambil melihat-lihat cactus, akak makan kek buah & teh ni....


Jom layan resepi kek ni yang akak berjaya google.  Buat kek ni tak sesuai buat sorang2...misti ada orang yang bantu. Akak buat kek ni sorang2 ajer tau..kilam carboot..hik3


KEK KUKUS BUAH-BUAHAN MOIST (akak guna loyang 6"x 6")
Resepi dari  Dapur Digital

Bahan-bahannya:
300 gram tepung gandum
150 gram gula halus
akak guna 60g aje, tu pun dah cukup manis
3 biji telur A
200 gram mentega
250 gram buah-buahan campuran
50 gram Almond Flake (kalau tak ada tak apa)
akak tak letak  sbb tak de
50 gram isi biji kuaci (kalau tak ada tak apa)akak tak letak sbb tak de
1 sudu teh bicarbonate of soda
1 sudu teh cream of tartar
1 sudu teh esen vanilla
sedikit pewarna coklat
akak guna coklat emulco
1 cawan gula & 1/4 cwn air, untuk dibuat gula hangus
kertas aluminium foil


rupa paras coklat emulco



Cara-cara Membuatnya :


1. Panaskan air dalam kukusan terlebih dahulu.



2. (tips penting) Tepung gandum 300 gram, ambil sedikit dan gaulkan dengan campuran buah-buahan, gaul rata untuk salutkan tepung dengan buah-buahan. Ini akan dapat mengelakkan buah-buahan dari mendak ke dasar kek sewaktu ia dikukus.



3. Tepung gandum, bicarbonate of soda dan cream of tartar diayak. Ketepikan.



4. Pukul mentega, gula sehingga kembang dan sebati. Masukkan esen vanilla dan pewarna coklat dan pukul dengan tangan sehingga ia sebati.



5. Masukkan telur satu persatu dan pukul dengan tangan agak-agak sudah sebati sudah mencukupi, berhenti. Bila masukkan telur tidak boleh terlalu dipukul ini akan mengakibatkan kek kukus nanti kering. Jadi memadai dengan telur dimasukkan satu persatu dan bergaul sebati dengan adunan mentega.


6. Masukkan tepung yang telah diayak kedalam adunan, gunakan spatula atau senduk plastik dan kaup balikkan satu pusing arah sehingga tepung bergaul sebati dengan adunan telur. Jangan terlalu menggaul adunan tepung, cukup dengan pusing kaup balik sehingga tepung sebati.

7. Menggunakan periuk non-stick yang ada handle, masak 1 cawan gula dengan api yang kecil masak gula sehingga ia cair dan bertukar warna coklat dan berbuih. masukkan sedikit air, kacau bagi sekata Hati-hati gula hangus ni panas . Sewaktu gula hangus panas, ia akan cair dan bila ia sejuk selalunya ia akan keras jadi, tujuan masukkan air untuk lambatkan gula hangus tu jadi keras. sewaktu ia panas tuang kedalam adunan tepung dan kacau menggunakan senduk kayu (jangan pakai spatula plastic nanti cair) dengan cepat sehingga adunan sebati. Boleh minta pertolongan seseorang untuk tolong tuangkan gula panas jika anda rasa kekok membuat sendiri.

8. Akhir sekali, masukkan campuran buah-buahan dan kaup balik adunan, jangan terlalu digaul cukup hanya bila buah-buahan bergaul rata. Ini untuk menggelakkan buah-buahan mendap kedasar kek bila ia dikukus.

9. Alaskan kertas kuih didalam tin/loyang dan sapukan dengan mentega dan salutkan dengan tepung. Kemudian tuang adunan tepung kedalam loyang dan pastikan air kukusan telah mendidih dan tutup loyang dengan aluminium foil dan kukuslah selama 2 jam. Masa mengukus boleh dikurangkan jika mahu tapi untuk kek tahan lebih lama kukuslah selama 4 jam. Kalau tak nak kukus boleh juga bakar, tapi kukus lagi moist dan sedap.



kek buah yang lembab 



keep smiling :D
senyum itu sedekah





39 comments:

  1. owhh..jadi itu tips utk x mahu buah-buahan mendap ek..
    thanks akak kasih~

    ReplyDelete
  2. terasa2 sedapnya homemade kek kukus buah ni.... rasa nak capai sekeping buat supper memalam ni... eh eh dah menjelang pagi rupanya!

    ReplyDelete
  3. Salam kasihredha

    Terimakasih berkongsi resepi...resepi yang dicari2...dulu masa zaman remaja & kanak2 sering dijamu dengan kek ni...tapi sekarang susah nak jumpa mungkin sebab tak kuasa nak tunggu lama.

    ReplyDelete
  4. alaaa ciannya akak...buat kek srg2..lenkali kalau akak nk buat kek, ajak liza skali yer....hihihiih

    ReplyDelete
  5. Kek buah kukus ni saya sorang jer makan. Jadi, selalunya saya beli aje tak pernah cuba nak buat. Tapi saya nak simpan resepi ni, mana tau tergerak hati nak buat.

    ReplyDelete
  6. Teringin sangat nak jadi rajin macam akak..

    ReplyDelete
  7. wah chanteknya kaktus::
    heheee, sebelum ni saya punya kaktus tak jaga,
    pastu terbantut dia tumbuh, yang tang atas jadi kecik...
    skrg baru nk care semula..hehehe

    alamak::
    tiba-tiba teringat kek kukus Mak..
    sedapnya..=)

    ReplyDelete
  8. assalam kasih..lama tak kesini..selagi lappy tak baik lagi..susah nak BW..
    nampak sedap kek buah kasih
    acik ambik resepi ye.

    ReplyDelete
  9. suka tengok gambar yang akak ambil..cantek!!

    ReplyDelete
  10. Anak2 ikan kat rumah saya pun dah beranak-pinak. Memula ingatkan jentik2

    ReplyDelete
  11. wah kaktus sng hidup eh kak. tak perlu jg sangat ye. tp comel kaktus kecik2 tu. :D

    ReplyDelete
  12. suka kek buah.. dulu masa akak kecik2 kalau gi kedai mamak ada letak kek buah potong2 dalam plastik mesti mintak bapak belikan.. masatu mahal gak rasanya.. maalumler kek buah...

    ReplyDelete
  13. akak suka kaktus ke? nampak segar je kaktus akak. kalau kaktus berbunga tu, mesti cukup kasih sayang akak curahkan!

    ReplyDelete
  14. tak nak buat, nak makan kek ni kat umah akak, boleh? hehe...

    ReplyDelete
  15. kak kasih sama macam mama sy... suka tanam kaktus. Kt rumah mama ada byk jenis kaktus. Nnt sy upload koleksi kaktus mama sy ye :)

    Terima kasih kongsi resepi kak buah kukus. Kak kasih sy nk resepi laksam boleh?

    ReplyDelete
  16. Kek kukus..
    lama tak buat..
    dulu rajin sangat..

    ReplyDelete
  17. nak sikitt...ala fruit is my favorite tau kak.. terliuq..

    ReplyDelete
  18. kek buah kukus ni memang peberet saya ni... tiap2 tahun raya buat dan buat jual juga. tapi yg herannya hari2 lain tak rajin nak buat hahahaha

    ReplyDelete
  19. Ada gambar (saya suka tengok gambar), ada kek, ada resepi, tak rugi langsung mai sini :)

    Terima kasih sudi datang ke blog saya tu, salam perkenalan.

    ReplyDelete
  20. Salam Kasihredha,

    Dulu Kak Ros ada jugak la tanam pokok kaktus ni...tapi tak tau la...pasai apa dia tak hidup,salah tanam kut no.....

    Petang2 macam ni kena kek buah ngan kopi secawan...aduh...bestnya...

    ReplyDelete
  21. fatin
    selalunya kalau buat kek buah misti buahnya kat bawah kan:)


    kak rose
    sila2 kak :)
    kek ni kena kurang lagi gulanya kak.



    farid
    wsalam
    bab mengukus tu yang lama tu..sempat buat macam2 :)



    liza
    oraittt..nanti akak ajak liza ye :)



    rozita
    kat rumah akak, suami akak yg suka...sebab tu le kena selalu buat..hihi



    cikpuanhalia
    darjah kerajinan akak kadang ok...kadang2 merundum...hihi



    aine
    kaktus akak pun dah banyak yg mati...sebab tak sempat nak jaga.




    acik erna
    sila sila kak
    nanti kalau ada masa boleh try :)



    zaila
    thanks zaila :)




    teratak hami
    ikan pun boleh jadi terapi minda juga kan :)

    ReplyDelete
  22. asmara
    walaupun mudah di jaga, byk juga yg mati asmara...sebab akak tak de masa nak jaga .



    cho zila
    kalau nak cepat, saya pun beli juga :)



    pendragon
    yang akak ambik gambar, semua kaktus yg ok, yang tak ok..akak tak ambik...hihi...tak aci kan :)



    wahida
    boleh..nanti akak buatkan :)




    mas
    nanti jgn lupa upload gambar kaktus tu ye...mas, akak tak pernah buat laksam...selalunya mak akak yg buat...tu pun pakai agak2 je, tak pakai ukuran/sukatan.


    sal
    sedap kalau sesekali makan :)



    azian
    boleh2....akak kasi 4 ketul :)



    secangkir madu merah
    betul tu, time raya memang rajin buatkan:)


    dinas
    thank sudi singgah sini :)


    kak ros
    wsalam
    terlebih air ke kak ?

    ReplyDelete
  23. saya bab pokok2 ni seriau.. takot cepat mati.. tangan panas mak kata..

    woaahhh... kek buah kukus.. feveret..!!

    ReplyDelete
  24. baru g tgk cactus kat cameron minggu lepas.. :)
    kek buah tue nmpk sedap tp nureen x brapa suka mkn :)

    ReplyDelete
  25. BUI PERNAH BELI KAKTUS NI,TP LEPAS TU TERUS MATI KERING...HAHAHA

    ReplyDelete
  26. lamo nye tak makan kek buah..dulu mak selalu la buat...huhu

    ReplyDelete
  27. mulan
    akak pun sesekali aje membelai pokok2 ni...kalau ada masa je:)



    nureen
    akak pun x begitu suka...suami akak yang suka :)




    lady ayu
    nah dua ketul...hihi



    bui junaidi
    hihi...bererti malas siraam ye :)



    papa mifz
    nanti suruh mama mifz buat :)

    ReplyDelete
  28. Salam Kak Kasih..

    Alin penah try 2x buat kek buah ni (bkn resepi ni) tak menjadi..hehehehe..nak try resepi kak kasih plak nanti

    ReplyDelete
  29. alin
    wsalam
    nanti try le...tp kena kukus lama2 tau :)

    ReplyDelete
  30. salam kak kasih..lama lin x menjenguk blog akak..lin kene tahan wad 67hari sbb placenta preavia type 4..21/12/2011 lin dah selamat bersalin LSCS di hosp.seremban..alhamdulillah dpt bby girl..Syasya batrisyia..bestnye tgk kek kukus akak tuh!!!hehhee

    ReplyDelete
  31. siti haslinda
    tahniah lin...Alhamdulillah
    sekejap je kan..rasa baru je lin mgandung hari tu :)
    Nanti jgn lupa upload gambar baby syasya ye

    ReplyDelete
  32. metsi rumah ada tanah yang luas.umah saya atas langit..wa..takde harapan nak menanam

    ReplyDelete
  33. baby mama arief
    tanam kaktus tak payah kat tanah, dlm pasu pun boleh .

    ReplyDelete
  34. oo baru tau fungsi nye hehe..

    lajin betui akak..saye bab kek ni selow sket sbb takde lamai org nk mkn..walopon tekak kdg2 teringin nk mkn..huhu

    ReplyDelete
  35. sedapnya kek kukus buah kak, suka sgt tapi saya tak pernah buat lagi...

    ReplyDelete
  36. greenjade
    kalau tak ramai yg makan,mmg malas nak buatkan.



    ladysirna
    memang malas juga sebenarnya...tp hubby request..kena le buat..hihi

    ReplyDelete
  37. aduhai kak kasih, byknya bahan2 yg diperlukan... jap fikir dulu nak buat ke idak.. ermmm [he he alasan sbb cik M terlebih]..

    ReplyDelete
  38. yanti
    hihi tu alasan tu...hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...