Tuesday, 14 February 2012

Balik Kampung



 Hari Ahad lepas, balik kampung suami...di Kuala Pilah. Abang belum lai jumpo wan sejak balik cuti hari tu . Bila MIL tahu kami nak balik...dia mula le masak lauk-lauk kegemaran cucu-cucunya (dan menantunya juga hik2) Dan sudah tentu adik suruh wan masak lemak ayam & kentang. Sungguh lah sedap hingga perpinggan-pingan juga ler.

 rendang segala macam pucuk....memang best giler.



 kacang panjang yang bewarna hijau dan purple/hitam.
Sayuran fresh dari belakang rumah MIL.
Ada juga sambal ikan ...lupa nak snap .

Jom kita intai pokok-pokok yang ada di halaman MIL akak.


Kacang panjang yang bewarna purple kehitam-hitaman.
Pertama kali akak tengok kat rumah MIL so akak buat kesimpulan kacang ni cuma ada kat rumah MIL akak je...hahahaha...jangan marah :)




bunga dia pun bewarna purple.



bunga kacang panjang (hijau)




terung ni pun tahan ...berbuah jer.
Terung ni memang colour hijau. Kecik je. MIL selalu letak dalam gulai.

ni bunga terung tu.

Pokok puding ni boleh makan...letak dalam rendang. 
tak tipu...hihi...betul betul...serius ni.


Colour dia purple kehitam-hitaman juga.

kacang botol ni akak buat ulam memang best sebab masih mudo lai...sodap bonar, bunyi kruk krak kruk krak bilo makan ai.

 bunga kacang botol

Dan sudah tentu pokok cili padi ni banyak tumbuh di sekitar halaman rumah mil...yang peliknya pokok nya kecik tapi berbuah lebat. Orang N9 misti le kena ada pokok ni kan..kan..kan.

 haaa yang ni tak boleh makan...cuma boleh dilihat....orkid harimau. 


 pokok apa entah...

Setiap kali kami salam nak balik...mil misti sedih. 


 Petang on the way balik...kami singgah beli daging salai di tepi jalan . Nanti boleh masak lemak cili api ...best.
Telur itik pun beli gak...70sen sebiji :)
Lain kali nak beli itik salai pulak.


 langit petang.

Kemudian singgah hantar aqi di Nilai (USIM)...dan kami meneruskan perjalanan pulang.


 ada pelagi ler:)


 Kami sampai dah malam...so kami cuma makan bihun goreng untuk dinner kami , setelah makan macam-macam kat kampung tadi.




keep smiling:D





35 comments:

  1. pilah kek mano akak kasih..
    hontah hey dokek mo umah arwah uwan den~

    =}

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Kasih,

    My 1st time jugak nampak kacang panjang purple ;) Alhamdullilah, untung kak Kasih ada MIL yg dpt masakan mknan yg best2. Lemak ayam tu nampak the best....sedapnya :pppp

    ReplyDelete
  3. Pertama kali dalam hidup tengok kacang panjang warna purple. Bertambah ilmu pengetahuan saya malam ni.

    Adoi semua makanan tu, sedap2nyaaa!

    Saya pun suka teloq itik, buat sambai tomeh, fuhhh terangkat!

    ReplyDelete
  4. seronok melawat2 kawasan..
    suka tengok pokok2 yg telah berbuah..
    berbudi pd tanah..nampak hasilnya..hihi..

    ReplyDelete
  5. Masakan n9 mmg sdap2.. Erm..MIL saya pun org n9...

    Bestnya balik kampng...
    Segala yang ada kat kampung nyaman2 blaka...ehehe..:D
    Xsabar sy nak balik ni;)

    ReplyDelete
  6. assalam kasih..kacang panjang purple tu ada aje dikampung akak he he
    terung telunjuk tu memang sedap..masak tempoyak pun sedap.

    ReplyDelete
  7. saya suka makan rendang segala pucuk tu..sedapnyaaaa..

    ReplyDelete
  8. uish...masak lemak tu....tak tahan......

    ReplyDelete
  9. itik salai sodap kak..ya Allah meleleh lak air liur ni..

    bikin masak lomak cili api mmg terangkat aihhh

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum k.kasih....
    seronoknya dapat balk kpg...lg seronok tengok kebun sayur mil akak....

    Pak su suka jugak makan rendang segala pucuk tu..(mkn kt kedai aje) tapi ucu blm pernah rasa lagi...

    ReplyDelete
  11. daging salai masak lomak cili padi terangkat beb...

    ReplyDelete
  12. Salam Kasihredha,

    Dok kat kampung ni,macam2 pokok kita boleh tanam kan....suka Kak Ros tengok pokok cili api tu...subur ja..

    Hati seorang ibu ni macam tu lah kan Kasihredha....mesti rasa sedih bila time nak berpisah....

    ReplyDelete
  13. Memang sedaplah kalau dpat makan masakan org2 tua.. apatah lagi mereka itu adalah emak atau emak mertua kita kan? hehehehe terlior tengok...

    ReplyDelete
  14. waaaaaaaa tgh klaparn ni, kak! air tgn mak kita tuuuu mau t.bpinggan2 mnambah esp hb akk kan ;D

    mmng kategori tumb exotic lah kcg pnjng tuuu

    ReplyDelete
  15. Bestnya kalau tengok hasil cucuk tanam. Kacang tu pun 1st time saya tengok.

    ReplyDelete
  16. 1st time tau ada kacang pjg warna purple.. rasa dia sama x akak?? wah menu mmg menarik sedap lak tue

    ReplyDelete
  17. rendang segala macam pucuk tu...!!! tak pernah makan... nak order boleh ke? meleleh2 dah ni..

    ReplyDelete
  18. terliur tgk rendang segala ulam tu..MIL mas suka buat rendang pucuk ubi..makan dgn nasi panas bestnya la :)

    P/s : psst... kek pisang mas cantik sbb dr resepi akk la. pertama kali buat, alhamdulillah jadi. Thanx 4 the resepi kak :)

    ReplyDelete
  19. arghh bestnye kak...nak2 masakan n9.. sebab i ade darah N9..arwah atuk i org rembau...weeee.. terangkat laa kene ngan masak lemak daging salai ke..perghh! :)

    ReplyDelete
  20. KC pun berselera tgk makanan tu. Paling istimewa, kcg pjg pepel. First time dgr ni .. tak penah jumpa.

    ReplyDelete
  21. ni yg seronok bila balik kg kan. mcm2 mknn kampung yg ada. waa.. rindu..

    ReplyDelete
  22. Sedapnya nampak lauk ayam masak lemak cili api tu. MIL saya pun pandai masak lemak ni.. menantu dia pulak pandai makan hehehe...

    ReplyDelete
  23. askm..kasihredha..insyaallah nekcik akan berangkat esok mlm ..ke amman..terus ke turkiye...3mlm baru masuk madinah..insyaallah..doakn nekcik skeluarga sihat dan dimudahkan Allah sgala urusan...ammin

    ReplyDelete
  24. sedapnya tengok gulai lemak ayam tu kak kasih, beruntungnya ader pula kacang warna purple tu, mesti antioxidant rich ni kak :)

    ReplyDelete
  25. akak, sodap ei gulai ayam msak lomak cili api tu..emak saya pun asal kuala pilah

    ReplyDelete
  26. ingat nak balik gannu baru nak
    kirim kepok..hihi

    kalau lomak nogori mmg sodap
    ati pun pandai buek dah belajar
    dgn mak angkat ati :)

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum,
    Seronoknya dpat balik kg. Rajin MIL akak tanam pokok, elok jer kejadiannya, bila rasa nak makan pegi petik aja....

    ReplyDelete
  28. Salam, rendang pucuk CM tak pernah rasa la.. mak metuo den pun orang sana, tapi tak penah pulak dia masak rendang ni..

    ReplyDelete
  29. fatin
    ah ah hontah2 dokek jo kan..:)


    anie
    wsalam anie
    menambahkan lagi spare tyre kat perut..hihi


    dinas
    akak pun tak pernah jumpa...first jumpa kat rumah mil :)



    sal
    saya suka bila tiba time memetik saja...hihi



    aine
    air tangan ibu selalunya sedap :)


    acik erna
    haaa...baru saya ingat nama dia...terung telunjuk...thanks kak



    zarin
    memang sedap..:)
    makin kering makin sedap.


    pretty ryna
    kalau mak masak tak sama macam masak sendiri :)



    bulat
    kalau diet tak boleh mkn masak lemak :)


    greenjade
    bestkan.. :)



    ucu
    akak pun suka...sedap :)



    sudipvssenduk
    akak belum sempat2 nak buat lagi.



    ros
    kalau kat kg segala2nya boleh tanam kan...syok je dpt mkn sayur fresh :)

    ReplyDelete
  30. secangkirmadumerah
    airtangan org tua ni lain kan :)



    SSL
    akak rasa akak pun nak tanam kacang tu sebab jarang jumpa :)


    teratak hami
    pelikkan kacang tu :)



    nureen
    rasanya sama aje :)



    mulan
    nanti akak order dgn mil dulu ye :)


    mas
    memang bestkan :)



    maya
    akak pun suka...dah kawin dgn org n9 kena le suka kan :)


    kakcik ella
    cantik kacang ni..mmg kat kedai x de :)


    asmara
    semua fresh dari kebun belakang rumah :)


    rozita
    hihi...sama le kita :)



    nekcik
    wsalam...semoga umrah nekcik di terima oleh Allah...selamat jln nekcik ...takecare ye :)



    ameeza
    akak pun rasa mcm tu, elok unk kesihatan :)



    anitare
    selalu balik KP tak?


    atie
    balik n9...ganu nanti :)


    watie
    wsalam
    suka dgn kacang botol tu...buat ulam sgt best :)



    che mid
    next time suruh mil masak ye :)

    ReplyDelete
  31. best kak ye.. sesekali balik kampung, mcm2 mil masakkan..
    sayang sungguh mil kek menantu sorang nih hik hik..

    ReplyDelete
  32. yanti
    mil menyayangi semua menantu2nya spt anak sendiri :)

    ReplyDelete
  33. Saya selalu confius daun puding yg letak dalam rendang. Ingatkan pkok bunga puding tu....

    ReplyDelete
  34. Kasih,
    masakan nogori memang best! pedas, tapi membuka selera! rendang segala pucuk tu memang unik... pernah makan masa di kampus dulu, kawan nogori bawa.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...