Thursday, 23 February 2012

Sata Kuala Besut



Kalau balik kampung misti nak cari sata ni.
Bagi tekak akak orang Ganu...sata ni memang  sedaplah sangat. 
Dari akak kecik lagi tempat jual sata ni dah ada. Cuma dulu isi sata dalam daun  pisang tu banyak...sekarang makin ciput....sebab matawang Euro dah naik kot...muhahahaha


Mokcik ni dah lama bertugas membungkus sata...dari dulu hinggalah sekarang.
Mokcik tak kenal ambo, ambo kenal mokcik dari kecik lagi tauuuu :))

Kejadian ini waktu balik raya...jam teruk. Akak tunggu dalam kereta je...hantar wakil gi beli sata tu. Tengok le wakil akak tu(berbaju putih merah)...siap berlari lagi, tak sabar2 nok beli sata....kalu mokcik sata tengok, sure terharu punya...i tell you.

sata yang belum di bakar.

Lokasi ni di Kuala Besut...tak jauh dari Kampung Raja(kampung akak ...nak lah sebut nama kampung...biar glamer sikit hahaha). Mana lah tau ada orang kampung yang baca.
Ada dua gerai yang jual sata(berdekatan je satu sama lain)....akak lebih suka gerai yang berdekatan dengan Balai Polis Kuala Besut.

jom kita sekodeng cash register machine mokcik ni......masih guna tin biskut you...
walaupun  cuma dalam tin tapi banyok wehhh pitih/duit dalam tuh..dasyat mokcik nih.


Kalau nak gi Pulau Perhentian,  melalui jeti Kuala Besut ni lah.

abang



keep smiling :D
adik


27 comments:

  1. Sztz kuala Besut! dekat balai Polis?? tau2!!

    ReplyDelete
  2. behnyooo i likeee... oo kg raja ke, lalu sokmo bila balik kb, nanti leh detim2 i loikeee...

    ReplyDelete
  3. Salam Yong, akak ni kira baru kenei sata-mata ni 3-4 tahun lepas...lambat! Makan panas maulah, dah sejuk tak mboh. Buleh ler akak nyongket rumoh Yong kat Besut tu nanti!

    ReplyDelete
  4. Saya orang Johor, tp sy pun suka sgt2 sata ni,

    1st time makan, rasa hari2 nk makan, ehehe..

    Kalo kat johor, mersing je sedap. Tmt lain kureng...

    Kt utara ni pun ada jual sata, tp mengecewakn...

    Akak guna word verification ekk, rasa sebelumni takdak..

    ReplyDelete
  5. assalam kasih..acik kalau ke ganu beli sata di kemaman je..tu je tempat yang tau..sedap jugak..

    ReplyDelete
  6. Kampung Raja tu dekat ngan MRSM Besut kan kak ? Saya pernah ke situ...

    Tapi tak lah saya singgah beli sata besut. Biasanya saya beli sata kat kuala kemamang kalau pi ke terangganu. Sedappp....

    ReplyDelete
  7. Kami sekeluarga sangat meminati sata...tak cukup secucuk tu...bercucuk2 juga kami bedal.

    ReplyDelete
  8. kekeke...terbaikk wakil akak tu... i loikeee..heheh..berlari2an mendapatkan sata.. patut kuarkan dialog.."mokcik..mokcik, ambo datan nak dapatkan sata mokcik neh..." heheh..

    kak...i pun suka sata...ohw! cepatlah nak balik kuantan..nok beli sata..:)

    ReplyDelete
  9. Salam kunjung bls kak... Maaf lmbt reply. Tgh berkursus. Nk on9 kat tepon ni pegi jengah kawan2, agak lmbt sbb kecik. Hehe
    Selamat Berkenalan :)

    ReplyDelete
  10. sedapnya kak.saya kalo dari ganu nok ke kelate sokmo singgah kat area tok bali tu

    ReplyDelete
  11. alhai sis..saya ni hantu sata..pantang nmpak jek..sure nk terkam..

    ni tgk byk2 gini..laaaagi le gerammm je hati hahahah!

    ReplyDelete
  12. Saya kalau balik mersing pun mesti carik sata. Kat Melaka ada jugak tapi tak sesedap sata kat tempat yang ada laut.

    ReplyDelete
  13. pertama kali saya makan sata, di gerai makcik ni la... Sedap giler!!

    errr.. kalau request makcik tu bungkus sata besar2 mcm saiz nasi lemak, agak2 dia nak tak?

    ReplyDelete
  14. sata tue apa ekkk kaka??
    sungguh ai jakun bab2 ni

    ReplyDelete
  15. Kak kaseh kita yg duk Dungun 3 tahun punjatuh chenta dengan sata,sini mana nak cari huwaaa miss ganu kite na na na

    ReplyDelete
  16. org kg raja akak rupanya. kalau sata yg berdekatan balai polis besut tu, mmg laluan I utk balik kg la kak...

    ReplyDelete
  17. bestnye sata.. hari tu baru makan kat kuantan.. sedap dapat makan panas2 kan..

    ReplyDelete
  18. sata...!!! memang power... memang isi makin sikit, kat sini pon sama..

    hehee, tn biskut tu mahal sebab duit semua masuk situ..

    ReplyDelete
  19. akak kena pos kat nureen ni hehhee....
    kat png nan ado la

    ReplyDelete
  20. Tang part matawang Euro dah naik tu tak menahan, kahkahkah!

    Malu ja saya pernah dok kat Ganu 4-5 bulan satu ketika dulu tapi tak pernah geget sata ni langsung, rugi betoi saya ni. Tak tau camana rasanya. Yg saya dok bantai selalu masa tu ialah kepok lekor goreng lembek2 & nasik dagang dengan gulai ikan tongkol tu haa. Sodap. Saya suka.

    ReplyDelete
  21. satar dia pnjang2 kan.. pernah mkn tak y kuala kemamn punya... sedap

    ReplyDelete
  22. Salam Kasihredha,

    saya suka juga sata ni,tapi yg ganu punya,kalau yg pasar mlm (K/L) tu tak berapa nak ngam la....

    ReplyDelete
  23. whitecappuccino
    pernah kesana juga ye :)


    hanis
    nanti boleh singgah kita detim :)


    kak mohkembara
    boleh2..saya pun teringin benar nak nyongket dgn akak kat turki sana :)


    aine
    mersing dekat dgn laut..ikan fresh lagi kan...sure sedap :)
    akak tak tau macam mna nak buang word verification tu..puas akak cuba...tp x dpt ...help me !!!


    acik erna
    bestkan kak...klau mkn pnas2 lai sodap :)


    rozita
    dulu mrsm tu kat kg raja tp skrg dah pindah kat pantai bukit keluang...berdekatan juga :)


    farid
    kita serupa :)


    maya
    hahahaha..mokcik tu sure suka kan...sampai berlari2 nak beli sata dia....orng kuantan ye :)



    zalia
    tq singgah sini :)



    mrs izi
    orang mana?



    greenjade
    tp kat kL susah nak cari yg sedapkan


    teratak hami
    kat laut ikan fresh lagi sebab tu sedap :)

    ReplyDelete
  24. sudipvs senduk
    pernah sampai sini ye..
    kalau suruh mokcik tu camgitu
    sure mokcik tu halau akak...hahahah



    lady ayu
    dalam dia ada isi ikan + kelapa parut+ cili + lain2 lagi...dibungkus dlm daun pisang dan di bakar



    chikmimi
    akak pun tengah miss sata ni, sebab tu buat n3 ttg sata uwaaa


    pendragon
    kg kat mana?



    yanti
    bestt..tp husband akak kata tak best...ok jugak tak yah nak berebut dgn dia...haaha



    mulan
    lekat kat celah gigi je kan :)



    dinas
    awat tak geget sata?..nanti gi ganu kena try yer.. :)


    LYafrina
    dibungkus dlm daun pisang :)


    rozila
    tak freshkan...tu yg akak miss sata kat kg :)

    ReplyDelete
  25. nureen
    akak takut ada perasa tambahan bila sampai penang nanti...hihi

    ReplyDelete
  26. Saya x pernah makan sata sebelum neh. Hr tuh pegi Cherating br dapat rasa. Sedap sangat. Dh balik Subang tercari-cari sata lagi. HeHeHe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kat KL ni agak kurang sedap sikit :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...