Monday, 23 April 2012

Sayur Lemak Putih



Balik dari menjemput adik dari tuition singgah beli sayur kat pasaraya berdekatan. Beli bahan-bahan nak masak lemak putih. Kat kampung akak kalau campur bermacam-macam sayur dlm masak lemak ni, kami panggil sayur kolok.

Akak masukkan terung, kacang panjang dan petola dalam santan .
Sebelumnya akak celur dulu sikit kacang panjang dan terung tu.
Pastu masukkan bawang, cili dan garam.
 Biasanya masukkan isi ikan yang di tumbuk untuk menggantikan ikan bilis. Kadang-kadang letak belacan..tapi hari ni tak letak.
Kacau le sampai mendidih .

Masak lemak ni  dimakan dengan ikan goreng garing-garing.
Pastu tumbuk sambal tempoyak. Memandangkan bonda ada kat rumah , akak sediakan juga budu. Dalam budu tu akak penyek2kan cili api, perah limau nipis sikit dan tempoyak tak lupa.
Ulamnya timun dan terung muda sebagai pelengkap.





keep smiling :D
cantik juga buih teh tarik ni kan 












75 comments:

  1. Samalah Kak, mak I pun taruk ikan tawar atau bilis. Pastu mkn dgn ikan goreng rangup2 panas2....pergh!!! Sayangnya My hubby kurang gemar, so I x masak kt rmh. Kalau teringin nk mkn biasanya pergi cari kt Restoran lauk pauk kg la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapkan kalau makan dgn ikan goreng pastu ada sambal belacan pulak :)

      Delete
  2. salam kasih..acik kalau sayur lemak suka akan dengn sambal belacan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam kak
      memang sambal belacan dan sayur lemak adalah pasangan ideal kak :)

      Delete
  3. Salam kak,
    Saya biasa buat masak putih kobis dengan tempe. Letak ikan bilis sikit, ok juga rasanya. Tambah ada sambal belacan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. masak lemak kobis pun sedapkan....tp akak tak pernah letak tempe. Sure sedap...kena cuba.

      Delete
  4. Ikan goreng memang mesti garing2 kalau nak makan dgn masak lemak putih. Kalau saya, mesti ada sambal belacan utk gang dia. Lepas tu duduk lah kat meja makan tu sambil menikmati nya dgn sepenuh jiwa raga, hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sambal belacan mesti ada kan, baru ngam.
      makan tak jeling2 org sebelah dah kan...khusyuk :)

      Delete
  5. Saya kalau masak lemak putih ni biasanya dgn kobis jer atau dgn pucuk manis. Tak pernah pulak makan macam kak kasih masak ni. Boleh cuba nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. try le, tapi kacang daan terung tu kena celur dulu :)

      Delete
  6. tliurnya...palok sakan kalu makan nasi dg sayur lemak tambah budu drian...nelih air liur,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila jebok air liur yer *penyataan kejam*...hahahahaha

      Delete
  7. teringat pulak mee kolok kat swak nun. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat serawak memang ada mee kolok kan..sedapjugak tu :)

      Delete
  8. perghhhhh! sayur lemak putih memang superb la! nani suke makan dengan ikan goreng garing2 pastu ada budu dengan ulam2...adoiiii! kecur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mkn budu durian best gak kan nani :)

      Delete
  9. Dah pukul 11mlm+ ni plak perut saya berkeroncong tengok sayur lemak putih tu..aisehhh..

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. kat rumah akak semua suka:)
      makan bertambah2

      Delete
  11. wow wooaahhhh.. masak lemak apa pon makan dgn budu & sambal mmg lah mantaps..!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasangan ideal...masak lemak, sambal belacan atau budu :)

      Delete
  12. Tengok gambar makanan sebelum makan, automatik perut menyanyi. :)

    ReplyDelete
  13. menggugat keimanan org tgh berpantang ni heehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar sabar
      nanti habis berpantang baru boleh makan ye :)

      Delete
  14. uiksss sedapnya.kalo ade ikan kering pun sedap ni.yang daun hiasan tu,daun kadok ye kak or sireh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap makan dgn ikan kering...akak suka goreng ikan tenggiri jeruk tu...perrgggh
      Daun tu...daun kaduk, kat belakang rumah akak byk :)

      Delete
  15. masakan yg senang & mudah khen akak
    yg penting sodappppppppppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak memang suka masak yg simple2 je
      jimat masa...cepat di makan :)

      Delete
  16. salam k.kasih..trgodanya baca akak buat sambal tempoyakkkkkk..jeles tau!
    Gukai tu xmi sbb kat umah atie pon buat gulai putih gak..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita serupa..
      masak benda yg sama :)
      tempoyak byk kat rumah akak ni :)

      Delete
  17. Kat sebelahnya tu daun kaduk ke kasih... lemak putih memang kegemaran kami, aromanya berbeza dengan lemak kuning yang bubuh kunyit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye amie
      daun kaduk
      kat belakang rumah tumbuh banyak sgt, kadang2 terpaksa di trim/buang sebab dah jadi macm semak pulak:)

      Delete
  18. Selalu Alin masak ..masak lemak putih sayur kubis jek..belum pernah try sayur lain..menarik ni kak kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti try ye
      jgn lupa celur dulu terung atau kacang panjang tu :)

      Delete
  19. salam akak...
    semua yg akak masak tu bikin mengenceskan saja..
    budu tetap ada kt dapur ucu...

    ReplyDelete
  20. menu yg sedap makan dgn sambal belacan sebagai ppemedas dan ada nasi panas, tambah dengan telur dadar pun sedap jugak tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu...
      makan dengan telur dadar pun sedap kan

      Delete
  21. Itu daun kaduk ke sireh dijadikan penghias. Kalau kakak daun kaduk kakak masukkan sekali pun sedap kan... teringin nak buatlah masak macam nie...

    ReplyDelete
  22. penat2 sis story mori..sy tertarik terliur2 dgn budu..patah2 cili api..adehhh..ahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi...part budu pulak yg menarik ye
      GJ makan budu ke?

      Delete
  23. salam kr
    kitapun suka lauk2 camnie..simple jew kan..dulu2 mk rajin jgk msk camnie.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lauk zaman berzaman...kesukaan ramai :)

      Delete
  24. resepi baru ni kak :)
    tak payah letak lada hitam sekali kah?
    bawang dan cili tu mayang saja kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak tak letak lada hitam
      Cili tu just mayang2 aje
      bawang akak mayang tp kalau nak tumbuk pun boleh gak :)

      Delete
  25. tak pernah makan sayur ni... hehehe saya ni bukan penggemar sayur.. buruk perangaikan...

    tapi teh tarik tu tersangatlah suka

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak suka sayur ye
      kalau kat rumah akak ni
      semua suka sayur :)

      Delete
  26. papa mifz suko kobis masak lomak putih..sayur lain papa mifz kurang makan sikit...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kobis masak lemak pun sedap gak kan

      Delete
  27. Ingatkan laksam tadi. Sekali pandang macam ia. Tapi dua kali pandang, eh, macam lain pula :] Tak pernah lagi makan sayur masak lemak macam ini. This is something new to me.

    Nisa'

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam laksam ye
      laksam pun guna santan juga:)
      nisa...akak cuba komen di blog nisa tp x dapat

      Delete
  28. SAYUR KOLOK?
    KALAU DEKAT KUCHING,MEE KOLOK FEMES..HEHEHE

    RAJIN SUNGGUH AKAK MASAK..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pernah makan di Sibu..mee kolok :)

      Delete
  29. kak kasih, meleleh air liur....sedap kan makan sayur lemak putih, nasi panas, budu, ikan panggang...mau makan bertambah-tambah

    ReplyDelete
  30. salam kak.. first time dgr sayur kolok.. mee kolok biasa la.. kami biasa masak lemak putih kobis dgn suhun je..
    tgk gambar pun mmg menyelerakan yummeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mee kolok kat Serawak kan :)
      sayur kolok ni...sayur lemak mengunakan mcm2 sayur :)

      Delete
  31. ya allah terliur lyn baca menu kak satu persatu siap gan budu & ulam..huhu.. mkn gan ikan kering..fuhh sedapp tuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2...pasangan satu lagi adalah dengan ikan kering.
      Akak suka goreng ikan tenggiri jeruk tu :)

      Delete
  32. wahhh... mcm2 ade. Lia lom penah lagi masak lemak putih campo2 ngan mcm2 jenis sayo no. Kena cooobbaaa... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba le...
      jangan lupa celur dulu sayur2 tu ye :)

      Delete
  33. tgk sayur lemak akak ni teringat masa kecikx2 dulu mak selalu msk gini la..:)

    ReplyDelete
  34. slm ziarah slm kenal...sedap tgk sayur lemak tu...ditambah mkn dgn ikan goreng dan nasi putih panas tu...perghhh...tliur terus jdinya...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks singgah sini...salam kenal juga :)

      Delete
  35. Kasihredha...sodaapnya...ni nekcik nak tumpang tanya ngan pakar pakar blog nii..sbb Nekcik punya post terbaru dia tak update kat popular post Nekcik..so mcm takde entry...Nekcik ni kurang celik IT...tak berani nak godek godek takut terdelete smua..poning Nekcik!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah jawab di blog akak..harap dah ok.
      Saya pun bar

      Delete
    2. saya pun masih baru juga kak.Tapi kalau akak nak tanya apa2, InsyaAllah saya akan cuba bantu :)

      Delete
  36. sedapnyer... lya suka mkn dgn nasi putih panas2+ikan goreng panas+belacan..mmg sedap....

    teh tarik tu, msti lemak bkrim tu..tgk buih dh tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapkan...suami kat sebelah pun x sempat nak jeling :)

      Delete
  37. Ha..ha..Kasihredha...terima kasih lah bebanyak..alhamdulilah..suker Nekcik tengok entry dah masuk..syukur ada anak cucu yang cerdik,,Terima kasih ..Kasih redha!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...