Monday, 21 May 2012

Puding Jagung dan lain-lain




Bila hujan reda...udara menjadi segar dan sejuk. Kami nikmati puding jagung ni bersama teh o panas.
Syoknya duduk-duduk bersama keluarga di hari minggu. Kalau hari kerja tak sempat untuk minum petang bersama keluarga.


Cara-cara : Puding jagung ni macam puding- puding lain juga... Masak sepeket agar-agar bersama 1 leter air...pastu campak  jagung tin (tin jangan campak sekali ye) dan masukkan sedikit kastad dan susu segar. Tentu nya masukkan sedikit gula....biar mendidih...gluk gluk gluk... masukkan dalam acuan. Sejukkan. Bila dah beku boleh makan.


Akak buat kuah kastad juga...masukkan 1 tin susu sejat...tambah 3 sudu besar kastad(bancuh dgn sedikit air)...masuk gula dan sedikit vanila. Masak sampai pekat...ok dah siap. Senangkan.

Anak berdua ni main bola sampai berpeluh-peluh...panggil makan pun tak mau.


Habis main bola baru makan...berpeluh-peluh...isshhh...busyuknya.


 Ini makan tengahari kami...beli je....lauk kampung.
Ada pecal...ikan bakar, air asam (akak tambah budu) dan gulai lemak siput sedut plus keladi.


 jemput makan...opppss dah habis 


 teka antara kami berempat sapa yang paling banyak makan...hihi
Bukan akak yer....



Saat hujan belum reda kami dikunjungi oleh tetamu.


 kawan-kawan Aqi..5 orang.


 Waktu ni ...puding jagung tak beku lagi...baru je masak...so masih cair lagi.
Tak de rezeki mereka.
Cuma sempat goreng kerepok lekor dan rojak nenas saja,
Lain kali kalau nak datang, kena kasi tau awal-awal....nanti auntie buat makaroni bakar ok.


Tak lupa nasi lemak dari surau. Anak berdua tu bawa balik dari surau 3 bungkus seusai solat subuh.
Orang surau bagi sebab banyak lebih.
Mereka dah breakfast di surau. Jadi akak breakfast sorang-sorang bersama kopi o.
Baru habis aerobik....dan baru je cikgu aerobik pesan jangan selalu2 sangat makan nasi lemak dan roti canai.....camna nih??
Akak makan cuma sebungkus je tau...hihi
maapp cikgu.



keep smiling :D
InsyaAllah esok puasa :)




76 comments:

  1. lama tak makan nasi lemak... asyik2 roti atau nasi kerabu je...

    puding jagung tu sangat best lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai bestnya nasi kerabu...teringin lah pulak:)

      Delete
  2. I suka la garden akak tu...juga pinggan mangkuk yg bentuk bersegi2....baru jemput mkn dh habis pulak....Xpe lah jamu mata pun aje

    ReplyDelete
    Replies
    1. pinggan persegi tu dah 19 tahun dah usia dia(sama umur dgn aqi)..tapi jarang guna :)

      Delete
  3. salamm kasih..debgar cakap cik gu ye..he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam kak
      hahahhah...anak murid derhaka ni kak :)

      Delete
  4. kenapa menunya semuanya sangat menyelerakan kak??

    terliur dibuatnya...nyummyyyyyy=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. puding je akak buat sendiri, yg lain semua beli dan pemberian :)

      Delete
  5. salam kak
    bestnya dapat minum ptg bersama-sama kan..:)sedap jew tgok puding jagung tue..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hari ahad je, acara makan2 dgn family kak...
      hari kerja x sempat nak minum petang :)

      Delete
  6. Saya berkenan & salin respi kuah kastad tu ok. Ini penting kerana setahun boleh kira berapa kali saya salin respi, kehkeh.

    Selamat berpuasa esok :)

    ReplyDelete
  7. Waduh2.....sy sukaaaaa dgn semua picas yg akk amik...paling suka puding ngadap kerusi tu...rasa tenang je hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamakkk...kerusi tu dah berkarat dah tu...hihi

      Delete
  8. Lapar la kak tengok hidangan tghari tu..puding jagung feveret anak sulong saya..nampak puding jagung teringat dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun suka puding jagung ni :)

      Delete
  9. aduh akak...terliur tengok kekuningan puding jagung ini.... sudah lama tidak buat...tetapi bila buat mamam seorang2 tu yg malas tu...tolong akak buatkan tuk saya aje la...hehehe... satu lagi tidak jumpa di sini...siput sedut...aduhaiii rindu kg halaman...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti balik...jgn lepas peluang makan segala apa yg teringin..memang kalau duk jauh selalu rindu dgn mknan msia kan :)

      Delete
  10. Puding jagung, fav my husband. Barang dah beli tapi belum buat buat lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh terbalik...suami akak kurang suka, akak yg suka puding jagung ni :)

      Delete
  11. uish semuanya makanan yg mengancam jiwa.especially kepok lekor tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah org pantai timur mesti le berkenan kat kopok lekor kan :)

      Delete
  12. Sedap ni.. lama x buat puding jagung sbb skang ni anak2 asyik suh buat dadih ke segala jenis rasa ... sampai dah naik bosan buat..

    ReplyDelete
  13. Sedapnya puding jagung tu... lebih lebih lagi kalau makan tengah panas.

    p/s Akak tak balas e-mail saya lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak dah balas dah, sorry sehari dua ni agak sibuk dan kepenatan tak sempat buka email :)

      Delete
  14. dah la terjah sini waktu x lunch lagik
    perut berdangdut sakan ni
    mau makan sejuk masa panaih2 macam ni mmg best la

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau hari panas makan puding sejuk...rasa segar je tekak kan :)

      Delete
  15. hehe takpe sebungkus cuma efek sket aje kak..kat pipi..hehehe

    puding tu mengancam selera lah..mcm rugi tak berjirang dgn akak hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat pipi yang nampak bambam dan demuk tu...hihi

      Delete
  16. Selamat berpuasa kak esok. :D
    *saya suka kastard jagung, suku loyang boleh habis sorang makan. hehe..

    ReplyDelete
  17. Cuaca panas gini sedapnya dapat puding sejuk2 ...nasi lemak ciput pun sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak suka makan dgn kuah kastad :)

      Delete
  18. opss...siput sedut...feveret Alin tu kak..yum..yum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. meriah bunyi saat menyedutnya kan :)

      Delete
  19. sedapnya puding jagung. i likeeee :-)
    kak kasih, akak aerobik dekat mana ( kepochinya saya kan? hehehe)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak aerobik kat kawasan perumahan akak je aida :)

      Delete
    2. wahhh syoknya kat kawasan perumahan pun ada....saya kena carik jauh2 kalau nak...huhuhuuu...

      Delete
    3. betul tu setengah2 kawasan susah nak cari kan :)

      Delete
  20. wah.. sedap2 nyerrrrr....
    pic ni..seua cantik2 n terang

    ReplyDelete
  21. serius tergoda dgn semuo makanan2 tuh..terutama nyer puding tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. masak lemak tu tak tergoda ke? sodappp...hihi

      Delete
  22. akak! sengaje letak gambar2 ni nak bagi kite jeles tau! tak tahan tengok siput sedut tu..auuuwwww! dah bleh bayang2 bunyi sroott srooot org sedut isinya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. meriah saat menyedutnya sroooottt ..tambah2 ada 4 org yg makan...tambah le meriahnya :)

      Delete
  23. Salam kak.. wahh meriah sungguh dengan pelbagai jenis hidangan yang enak-enak... kecur yang jadi tukang tengok ni hah... sedap betullllllll

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...
      akak pun suka tengok blog sha...bila tengok selalu buat akak kecur :)

      Delete
  24. Salam K,kasih..nampak sedap puding jagung tu.lama dah xbuat :D
    Juadah tghari tu mmg nampak menyelerakn tp mmg seumur hidup,atie xpernah mkn siput sedut..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam
      dulu akak pun x pernah mkn, tapi sejak kawin...suami suka, akak [pun jadi suka :)

      Delete
  25. akakkkk..lauk kmpg lagii..huhu, terliur tgk, pastu kan puding kak cantik lawa molek je,j sejuk2 sedap mkn puding jgung tu..heheeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. lauk kampung ni memang bestkan :)

      Delete
  26. Salam Yong,

    yelah makan sebungkus jer cik mak!

    Waah pandai Yong mengadun menu emergency utk kawan2 Aqi tu! Tu sbb akak simpan stok kat rumah, bila ada kawan terjah...hmmm campak tu, baling ni, siap 1-2 menu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kena simpan stok kan kak..
      Mana tau ada tetamu yg dtg tetiba.Nasib baik sekarang banyak makanan sejuk beku :)

      Delete
  27. Kalau diberi puding + kuah..
    saya duk jilat kuah je kot kekekekek.

    Saya tak gemar nasik lemak,
    tapi dolu2 masa kuat mkn... suka lepak kat nasik lemak city garden kg bharu.. 3 4bungkuih sorg.. fuhhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuhhhh...3-4 bungkus...banyak tu dekdaa hooiiii.

      Ok ok...nanti akak buat kuah je unk dekdaa...hihi

      Delete
    2. kuat makan jugak deida ni rupanya...heheheheh...(maaf tumpang menyampuk ya kak kasih)

      Delete
    3. dekdaa kuat makan tapi pelik...body slim je..akak ni makan sebongkos jek dah naik dah...tak aci betul dekda ni...hihi

      Delete
  28. hah..sumenye i suke sis.. nasi lemak dlm daun pisang tu sgtlah mantoppss:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap...mungkin yg memberinya dengan hati ikhlas kot...surau mari :)

      Delete
  29. sedap2nya makanan..
    akak selalu berazam nak snap sajian makanan yg dimakan..... tapi.... hancus..
    dah habis baru selalu ingat ..tak patut betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak2 dan suami saya pula dah tau dah, dia org tak kan makan kalau saya belum ambik gambar...hihi

      Delete
  30. Assalamualaikum,
    Lama tak makan puding jagung, mmg best, makan lauk kampung semestinya berselera walaupun ringkas.

    Gather gather kat bawah tu pun nampak meriah, hilang kerinduan dihatikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. masakan kampung tiada tandingannya kan :)

      Delete
  31. salam kak...hmmm...sedapnye makanan2 kat sini kak...esp keropok lekor tuuu...lama tak makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh buat sendiri ni FnF...asal ada tepung sagu je...
      kat sana ada tpg sagu ke tak ye :)

      Delete
  32. sedapnya puding jagung tu...nanti nk cuba la thank u kak kasih muah muah heh over...

    menu lain pun syiok... alhamdulillah rezeki di pg hari dpt nasi lemak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. muah3 juga...akachan apa khabar?
      rezeki anak2...mak dia pun dapat merasa :)

      Delete
  33. aduhhh Kak...kecur tliur tgk puding tu...kaler pon sgt mnawan...kuning terserlah...sedapnye kalau dpt merasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya akak TER letak banyak colour kuning.... tu yg mencrangg je colour dia tu...hihi

      Delete
  34. stressssssssnya saya tgk siput sedut tu....

    huwarrggghhhhh!! sedapppppppnyaaaaaaaaaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak tau wahida punya feveret ni...dulu pernah baca n3 wahida pasal siput sedut ni :))

      Delete
  35. terasa sejuk jer tekak ni tgk puding jagung akak yg cun ni...dah nak masuk summer kat sini memang enak bangat mkn puding gini...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh kalau puasa sure panjang waktunya nieza:)

      Delete
  36. kak puding jagung tu memang menarik tapi saya lebih tertarik dengan set pinggan piringnya.. suweett gitu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pingan lama tu yanti...dah 19 tahun :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...