Saturday, 11 August 2012

Kerabu dan Rumah Tokmi

Hari tu Tokmi balik kampung kejap...jenguk rumah dan pokok bunga yang dah lama di tinggalkan.
Tokmi  balik dengan Abang Zu...2 hari je.
Balik dari kampung macam-macam yang tokmi bawa.
Jom tengok kuih apa yang tokmi bawa....

Buah tanjung dan akok.
Dah lama tak makan akok yang sedap macam ni....rasa original gitu.


somtam


kuih bakik...rasa macam kuih koci
cuma berintikan kacang dal.

Inti kacang dal....sungguh sedapp...tak cukup wehhh

daun cekur ni pun tokmi beli kat kampung untuk buat kerabu.

Jeruk maman...sebenarnya banyak lagi yang tokmi bawa.
Ada pulut lepa, keropok lekor, nekbat dan macam-macam lagi yang x sempat nak snap...sempat masuk moloott dolu....okhh alohh.

Tokmi balik kejap tengok rumah yang dah lama ditinggalkan.
Sure le tokmi rindu dengan rumah dan bunga-bunga nya kan.

Tokmi tengah khusyuk tukar kusyen...raya 2010.

Raya tahun ni nanti pun tokmi akan balik awal sikit dari kita orang...mungkin nak siap-siap sebelum anak cucu balik.

Agaknya tokmi nak siap2 beli nasi impit dan bahan2 nak masak raya nanti.

salah satu acara malam raya dirumah Tokmi...bakar satay....cucu-cucu yang paling gumbira.

Satu lagi acara yang best  di rumah tokmi, adalah acara sapu daun2 dan proses membakar.
Kat KL tak leh bakar sampah secara terbuka ;-)
kat rumah tokmi boleh-boleh saja.


Nak cerita pasal kerabu pulok.
Tokmi suka sangat buat kerabu.....macam-macam kerabu dia buat sepanjang bulan puasa ni.


Kerabu Bacang

 kerabu daun cekur

 kerabu tauge 


Dadar berlauk pemberian Asha...adik ipar.
Nasi lemak yang Asha kasi x sempat nak snap...anak2 suka, habis dalam sekelip mata...thanks Asha.



keep smiling  :D
rindunya kat rumah Tokmi ni...
tempat  dimana akak di besarkan.
InsyaAllah tahun ni raya kat rumah Tokmi. :))



45 comments:

  1. tokmi dh x tinggal kt rmh dia dh ke skrg ni? akok tu lagi byk kedut dia lagi I suka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tokmi balik sesekali je.
      Kalau banyak kedut tu bererti byk telur dr tepung...sebab tu sedap.
      Yang x berkedut tu biasanya lebih byk tepung.

      Delete
  2. Salam Kak.
    Akok,Nekbat dan jeruk maman. Tu kegemaran sy tu, dan kegemaran org2 kelantan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam
      makanan org2 pantai timur...
      satu lagi kerabu sare..kan

      Delete
  3. Ermm xpena tgk org bakar satay sambil bersila haha. Xlemas ke asap berkepul2?. Btw selamat ari raye!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. pelik tapi benar ...hihi
      diaorang mmg suka sambil duduk2...santai2
      Selamat hari raye juga ye

      Delete
  4. seronoknya beraya dengan tokmi..
    wah, berjenis2 kerabu...akak suka sgt mkn kerabu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerabu ni kiranya salad org melayu lah kan :)

      Delete
  5. Of course Tokmi dapat lepaskan rindu kan kak. Siapa jaga rumah Tokmi?
    Meleleh tengok kerabu bacang !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada orang yang tolong tengok2kan rumah dan siram bunga unk tokmi.

      Delete
  6. pandai tokmi buat kerabu2 ye.. dan sedap2 nampaknya..

    kak ken salam kat tokmi, juga ucapan selamat hari raya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah
      Selamat hari raya juga unk yanti sekeluarga

      Delete
  7. tokmi ni sama la mcm mak saya suka buat kerabu.. hehehehe.. asal kami balik kg je mesti ada juadah kerabu...

    bestkan kat kg suasana pun nyaman

    ReplyDelete
  8. Saya rasa kerugian besar betul sebab banyak kuih pantai timur yg saya belum rasa. Dulu masa keja sekejap di Ganu, saya jatuh cinta dengan nasik dagang & keropok losong (eh betoi ka nama ni, dah 18 tahun tinggalkan Ganu, lupa dah). Nasik dagang tu kalau makang kat keteng sekoloh waktu rehat pagi, kenyang sampai pukul 3-4 petang, heheh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti duk keteng lamo ni...hihi
      sesekali dtg le lagi ke Ganu :)

      Delete
  9. Salam..SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI..Maaf Zahir Dan Batin...x sabar nak blk kg nak mkn kuih muih yg xde kat KL ni..hanya ada kat Pantai Timur..buah tanjung,akok,nekbak....jeruk maman yg x tahan tgok tu..kecur air liur..
    kirim salam kat TOKMI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam wanie
      Selamat ari raya juga ye
      InsyaAllah nanti akak sampaikan salam tu

      Delete
  10. owh..mcm2 jenis kerabu..dlm byk2 lya suka kerabu perut....

    rumah y penuh nostalgia

    ReplyDelete
  11. salam kak
    wahh meriahhnyee juadah di kampung kan
    semua ulam2 dan makanan asli kampung
    fuhh buat saya kecur aje

    seronok nak raya di kampung dari dibandar kan akk , saya kampung sama dgn tempat saya duduk skrg .. x der lah suasana balik kg tuu huhuh

    ReplyDelete
  12. ttba rindu pulak kt kg zila..:) selamat hari raya kak:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat ari raya juga ye zila
      Bila balik kg?

      Delete
  13. Kak! banyaknya makanan. Hehehe! Kerabu2 tuh nampak sungguh menyelerakan, tapi tu la saya tak makan sayur dan ulam2an. Bole tengok je la. Hihihihi:)

    ReplyDelete
  14. Suka tgk gambar tokmi dgn bunga tu. huhu terliur tgk semo2 tu yummyy

    ReplyDelete
    Replies
    1. tajuk gambar tu...tokmi diceloh bunga khetah hihi

      Delete
  15. Salam K.Kasih..wah mcm2 tokmi bawak balik dr kg ya...baeknya tokmi :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam atie
      dah boleh bukak gerai dah ni...hihi

      Delete
  16. Seronoknya suasana kampung..............
    Masakan seorang ibu memang tidak dapat dilupakan tetap paling sedap dihati kita.........
    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. esok lusa InsyaAllah kami akan berangkat ke kampung

      Delete
  17. Sedaap sedap makanan dari kampong kan..orang kampong tak business minded sebab tu kuih kuih sedap!!

    ReplyDelete
  18. adoii semuanya sedap2 makanan tu semua.terliurnya.raya kat terengganu ye kak tahun ni?bestkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye akak balik Ganu
      Izi bali Ganu jugok ke?

      Delete
    2. blk kelantan dulu kak.blk ganu raya ke 3.jadikla.makanan dua2 negeri pung lebih kurang sama hehe

      Delete
  19. Salam kenal.
    Masakan Tokmi menairkan selera saya...enak banget. Rindukan air tangan arwah ibu.

    ReplyDelete
  20. kerabu sare sedap tapi susah nak jumpa...

    ReplyDelete
  21. tu le...nanti balik nak try cari

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...