Tuesday, 14 May 2013

Pindang Tapai & Guppies



Assalamualaikum ♡


Pindang tapai ni akak buat sikit je sebab akak sorang yang makan.
Ahli yang lain tak suka.
Senang je buat pindang ni..macam buat pengat je, cuma bezanya pindang tapai guna gula putih.

Sebenarnya tak nak cerita tentang kejadian hilangnya ikan guppies akak ni. Sedih tauu.
Tiap pagi sebelum pergi kerja akak kasi makan ikan-ikan ni. 
Suatu pagi, akak tengok ikan2 ni hilang, satu ekor pun tak de. Dalam pasu ni ada beratus2 ekor guppies. Nak menangis rasanya. 
Akak selongkar pasu tu, kot2 ada binatang lain yg makan ikan ni...tapi tak de.
Menurut teori my brother....burung yang makan.
Redha je lah....sekarang dah beli ikan guppies yg baru.Tapi tetap rindu dengan guppies yang lama :(

Last week ada conference...takde cerita menarik pun nak cerita. Cuma dapat jumpa rakan se profesi dari segenap negara.
Tak sempat nak reunion pun dengan kawan2 se Malaysia.

Sekarang tengah menajam skill berenang...kadang2 malam pun gi berenang  dengan pokcik :)




 Keep Smiling :D

jumpa satu kedai runcit yang jual sayur kampung...ada segala jenis ubi-ubian dan segala jenis pisang...teringat Kedai Esoh waktu kat kampung dulu :)




72 comments:

  1. Replies
    1. salam ukhuwah juga bunda
      thanks singgah di sini

      Delete
  2. Kurus la mcm ni kalau berenang hari2, confirm. Hubby kakpb berenang 2 hari pun dah susut badan tapi tu la...org pandai berenang malas pulak. Kita ni yg takut air, mmg takde harapan ler...takat lutut pun dah gigil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum kurus2 jugak ni kak...huhu

      Delete
  3. Kak,

    1st time dengar pindang tapai....jakun sebentar...apakah ia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pinde tape...masuk santan , masuk gula dan daun pandan...kepuk2 telur sikit...masuk semua...mace pengat lah lebih kure

      Delete
  4. jelesnya dengan akak..bilalah saya nak daftar kelas berenang ni..errr daftar belajar ngan akak boleh:P hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun tengah belajar dgn trainer skrg ni zaila...usahkan nak ajar org...hihi

      Delete
  5. Saya kalau balik kg... mesti suruh mak buat pindang tapai... saya suka, kalau bulan puasa pasar ramadhan sekitar kota baharu memang banyak mesti beli

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeaaaa..ada juga yg tau pinde tape..
      kebanyakan tak tau this dessert.
      Akak kalu gi KB rambang mata...semua nok

      Delete
  6. misterinya kehilangan guppy tu.sedih huhu.bestnya g swimming.x lama lg dah teror boleh buat aksi renang berirama hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. usahkan renang berirama...free stail pun belum lepas lagi...hihi

      Delete
  7. Salam.

    Mak Aji ada pengalaman sama dengan gapi. Kata Pak Aji dimakan dek burung. Bila diperhati ada burung kingfisher/raja udang di sekitar rumah - agak2nya itulah dia tukang makan ikan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam
      saya pun rasa burung yg makan sebab kat area rumah mmg banyak burung .

      Delete
  8. nice day :)
    Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
    pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
    Jadilah seperti yang kamu inginkan,
    karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
    dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
    yang ingin kamu lakukan

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete
  9. dok rajin lagi make pindang tape tu kak.pelik jugok guppies tu hilang lagu tu.lepah ni mesti kak masok mace2 sayur kapung n ubi dok?

    ReplyDelete
  10. Salam kak...sygnya dimkn ngan burung.Kenyang la burung2 tu..habih semua ikan dimkn :(
    Bestnya da kedai yg jual sayur2 lampung..kat sini tggu pasar mlm br la jumpa sayur2 kg bagai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bestkan kalau ada sayur2 kampung kan...laju je nak masak

      Delete
  11. sayangnya ikan tu kak....kalau saya pun sure menangis...huhuhuuu...

    ReplyDelete
  12. SERONOK KAN PERGI BERENANG..TIDO MLM SURE NYENYAK SBB LETIH..^_^

    ReplyDelete
  13. Ada masakan nama pindang tapai rupanya, ni pertama kali saya dengaq. Kalau pindang kat kawasan utara ni, khususnya di rumah saya, pindang tu masakan lauk yg dimakan dengan nasik. Pindang ikan termenung ka contohnya gitu.

    Ikan yg cantik2 & meriah tu hilang semua sekali? Nak marah kat burung pun, burung lapaq gamaknya..tapi sedih la weh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh burung...lapaq pi la makan buah cerry kaa...jgn la mkn makcik punya ikann naaa...memang sedih dinas

      Delete
  14. Saps plk yg mkn ikn tu kn..pelik jgk..owhh akj pndai brenng upanye..mesti slim ne..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak slim2 zila
      sebab lepas brenang...lapar
      so aktiviti jln2 cAri makan yg lebih

      Delete
  15. bukn sj dpt tajamkn kemahirn brenang...terasa sihat apb bnyk otot2 bergerak dlm air

    ReplyDelete
  16. Pindang tu apa?
    Yg saya tau telur pindang jah huhu.

    ReplyDelete
  17. byk cerita dlm satu n3 yer kak.. pindang tapai ? x pernah dgrlah ada resepi x

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah banyak kali KA tegur pasal n3 akak yg panjang menjela kan...hihi
      sorry le dik, akak cuma ada masa tulis 1 n3 dlm seminggu...tak mampu nak tulis 2-3 n3 dalam sehari mcm org lain...tu yg panjang menjela2 tu

      Delete
  18. berenang bagus untuk maintain weight tau! good..kipidap kakak! :D

    pindang tapai tu memang first time tau..rupanya boleh buat masak camtu..errm...teringin pulak nak cuba rasa..hantaq mai sepinggan...hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba segala cara untuk turun kan brt badan...tapi duk macam tu jugak..hihi

      Delete
  19. nice day:)
    saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
    yang saya kemarin..


    bagi-bagi motivasi yaa.. :)


    http://wisataoutboundmalang.com/

    ReplyDelete
  20. Salam Kasih...terkejut tengok tajuk tu..guppies di pindang ngan tapai ke..hi..hi..jgn marah..nak melawak jerk..
    Nekcik suka jugak tapai pindang ni..ada jiran bagi bubuh telor dlm tu..macam pelik tapi sedap jugak..nak makan bubuh ais..nnti nak buatlah!! teringiiin!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeaaaaa akak tau pindang tapai...kebanyakkan komen dr kawan2 semua tak pernah makan

      Delete
  21. budak gym kata, senaman paling bagus adalah berenang. Saya takut air... huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau lepas berenang...mmg penat dan tidur nyenyak punya

      Delete
  22. assalamualaikum kak kasih laling,

    apa rasa pindang tapai tu...?

    ati mmg suka sgt tapai ubi tapi yg itu tak pernah rasa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam laling
      rasa manis...susah nak gambarkan disini

      Delete
  23. pindang tapai...saya suka makan tapai ubi tp tak pernah buat pindang lagi...kalau makan bersama sagu,santan dan air gula merah tu biasa..

    ReplyDelete
  24. tapai biasa makan but pindang tapai ni x pernah lg rasa kaka hukhuk...

    owh sungguh nostalgia tgk kedai tue mmg rupa mcm kedai kg gituew khen

    ReplyDelete
    Replies
    1. suka bau kedai runcit waktu di kampung dulu...ada bau2 minyak tanah sikit :)

      Delete
  25. Beratus2 ekor hilang gitu jer...mmng sedih....
    Tak pe kan..patah tumbuh hilang berganti..walau kadang2 yg tumbuh tak sama dgn yg hilang....

    ReplyDelete
  26. KakKasih,
    first time yong dengar pindang tapai.
    ingat ikan jea masak pindang..;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. pindang tapai rasanya manis yong

      Delete
  27. wa kak menajamkan skill berenang...untungnya.. saya ni berenang pun x pandai huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun baru belajar juga syiela

      Delete
  28. Salam kak,
    Wah sedap ye pindang tapai tu? Umi pun x mkn tapai juga. Kesian ikan dah hilang.. Nk umi poskan ikan jerung dr sini tak? Tgk burung berani mkn x? Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam...hihi...sure burung2 tu cabut lari

      Delete
  29. selalu dengar pindang ikan, pindang tapai ngak pernah dengar bu .....hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai yg tak tau...tapi ada juga yg tau
      makanan org pantai timur ni nieda

      Delete
  30. salam kakk.. ghindu ahh, banyak yang dah tertinggal nih..

    hugss..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hugsssss
      rindu yanti juga
      mana menghilang begitu lama sekali

      Delete
  31. Assalam kak..sihat?... lama x ke sini...

    Pindang tapai..tak pernah dengar pun..kalau pindang bg saya mcm lauk je...kalau jawa dipanggil kolak ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...akak Alhamdulillah yan.
      Thanks singgah sini...
      Betul tu yan...lebih kurang kolak..pengat atau bubur :)

      Delete
  32. berdasarkan fakta dan bukti rasanya kedai ni lebih hebat dari kedai esoh....ye ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu
      kedai esoh penjual duk bersila
      lagi klasik kedai esoh...hihi

      Delete
  33. laaaaa buat sikit jer? CiM suka mkn tapai, tak kesahlaa tapai pulut ke, ubi ke, tp selalu kena marah dgn en.hubby sbb CiM susah pregnant....huhuhu...apekerrrrrrr?

    nnti dh terror berenang boleh laaa masuk sukan olimpik

    ReplyDelete
  34. Betul ke tapai myebabkan susah mgandung?

    ReplyDelete
  35. dah lama tak makan tapai.
    takut juga kalau termakan.. sbb dlm proses nk pregnant.doakan sy ye kak

    ReplyDelete
  36. In sha Allah suatu Hari Allah akan maqbulkan doa qr...Semoga dipermudahkan

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...